Hentet fra "Digitale
tekster - en selvstendig teksttype?", av Jon
Hoem
Datanettverk
Definisjon | Utviklingen
av ulike protokoller | Applikasjoner |
Fjernlogging | Meldingsformidling
| Distribusjonslister | Elektoniske
oppslagstavler | Filoverføring
| Elektroniske kataloger | WAIS
|
Internet Gopher | World-Wide-Web
| Multi User Dungeons |
DEFINISJON
Et datanettverk kan defineres som et antall datamaskiner og spesialiserte
"bokser" som kommuniserer gjennom et kommuniksasjonsmedium med felles regler
(Vik 1992). Sammenkoblingen kan skje med lednig- eller eterforbindelse
(radiolink, satelittforbindelse).
Man kan trekke et grovt skille mellom lokalområde-nettverk (Local
Area Networks - LANs) og fjernområde-nettverk (Wide Area Networks
- WANs).
Førstnevnte kategori betegner nettverk hvor de enkelte maskinene
er knyttet til en lokal tjener og befinner seg innen et avgrenset georafisk
område. Et slikt lokalt nett kontrolleres av en enkelt organisasjon.
WANs betegner derimot et større nettverk hvor flere tjenere er koblet
sammen slik at de kan nås fra flere lokale nettverk samtidig. Fjernområde-
nettverket kan strekke seg over hele kloden og baserer seg på at
brukerorganisasjonene leier kapasitet av hverandre (Ness 1992:185) .
For den enkelte bruker er ikke denne differensieringen så interessant.
Kommunikasjonen baserer seg på at brukerne logger seg inn på
en lokal tjener (brukeragent), enten via lokalområdenettverket eller
ved å koble seg opp med modem over det vanlige telenettet. Er man
først koblet til et større nettverk oppleves dette som én
enhet
Et mer konkret skille kan trekkes mellom nettverk som knytter sammen
datamaskiner av samme type - homogene system - og heterogene system som
knytter sammen maskiner av ulik opprinnelse. De første systemene
var homogene, disse har så måttet vike for dagens heterogene
system. I prinsippet er ikke overgangen så stor, men det krever at
de ulike maskinleverandørene blir enige om et felles språk
som alle maskinene forstår. Disse standardiserte språkene kalles
for protokoller.
UTVIKLINGEN AV ULIKE PROTOKOLLER
Når datamaskiner skal kommuniseren er det som nevnt nødvendig
at en rekke ting er avtalt på forhånd. Maskinene må synkroniseres,
en må kode informasjonen på samme måte, det må
finnes prosedyrer for feilsøking, og feilkorreksjon, og en må
ha et system for hvordan, og langs hvilke ruter, informasjonen skal sendes.
Dette for kort å nevne noen av de problemer som må løses.
Det finnes et utall forskjellige løsninger, men per i dag er det
særlig to standarder som konkurrerer om å bli brukt på
de internasjonale datanettverkene. Den internasjonale standardiseringsorganisasjonen
(ISO) har arbeidet med sin modell siden slutten av 70-tallet. Resultatet
har blitt "Open System Interconnection Reference Model", eller OSI-modellen.
Dette er en svært omfattende standard som imidlertid ikke har fått
skikkelig fotfeste ennå. Brukernes skepsis til OSI-modellen skyldes
først og fremst den andre hovedaktøren på dette området
; Internet.
Internettet har røtter helt tilbake til slutten av 60-tallet
da det amerikanske forsvarsdepartementet opprettet et eget nettverk, kalt
ARPAnet (Advanced Reseach Projects Agency), for å knytte sammen en
rekke større forskningsmiljø. Internet protokollene ble utviklet
for å bøte på konkrete problemer ved ARPAnet, som etterhvert
vokste seg for stort. Protokollene er laget for å knytte sammen en
rekke forskjellige nett og de har etterhvert fått en så stor
utbredelse at de globale datanettverkene ofte referes til som "Internet".
Dette er ikke navnet på et enkelt nettverk, men snarere en samlebetegnelse
for alle de regionale nettverk som benytter felles protokoller og tilsammen
utgjør en verdensomspennende enhet.
Det miliæres engasjement i oppbygningen av nettet var med på
å gi systemet noen av dets fremste karakteristika. Man ønsket
et system som var mist mulig sårbart for fientlige angrep, noe som
utelukket tidligere system som baserte seg på at kommunikasjonen
ble styrt sentralt av et lite antall datamaskiner. Man utviklet i stedet
et system hvor den enkelte bruker koblet seg opp mot en datamaskin (tjener)
via det lokale nettet. Denne maskinen har så ansvaret for å
kommunisere med tilsvarende maskiner (kalt rutere) andre steder. Informasjonen
sendes fra ruter til ruter, helt til den når frem til den tjeneren
som er bestemmelsesstedet. Informasjonen mellomlagres på hver enkelt
ruter, som da overtar ansvaret for at informasjonen kommer videre. Kontrollen
er dermed desentralisert og feil på en enkelt maskin i nettverket
får kun følger for et begrenset antall brukere.
Et forenklet, men svært godt bilde på hvordan systemet
fungerer er det ordinære postverket. Informasjonen blir stykket opp
og plassert i en mengde ‘pakker’ som deretter utstyres med informasjon
om mottaker og avsender. Denne datapakken blir sendt til en sentral (ruteren)
som så sender den videre sammen med en mengde andre pakker, med andre
mottakere og avsendere. Datapakkene lagres midlertidig, på hver enkelt
ruter, og sendes videre straks det er ledig kapasitet på nettet.
Når pakken når den sentralen som mottakeren er tilknyttet sorteres
den ut, og lagres, i påvente av at mottakeren tar hånd om den.
Kommunikasjonen styres fra den datamaskinen i nettet hvor pakken til
enhver tid befinner seg. Man er ikke avhengig av å ha en egen forbindelse
mellom sender og mottaker ettersom pakken kan sendes flere veier gjennom
systemet, eller holdes tilbake på en mellomstasjon til linjen er
klar. Slike system med pakker som deler en felles kommunikasjonskanal kalles
for packet switching network (Krol 1992:20).
Mens utviklingen av OSI-modellen har vært et rent skrivebordsprosjekt
er Internets protokoller utviklet gjennom årelang prøving
og feiling. ISOs versjon har blitt et sofistikert system med en rekke avanserte
muligheter og er mer velegnet ettersom nettverket vokser seg større.
Internets protokoller har imidlertid bevist sin pålitelighet over
tid og det er utviklet en rekke nyttige applikasjoner. Internet er derfor
dominerende til tross for at de aller fleste større bruker-organisasjonene
sier de ønsker å benytte OSI- protokollene.
En annen grunn til Internets popularitet er den uformelle organiseringen.
Dette har til nå fungert med minimal sentral styring. Ethvert nettverk
som ønsker å koble seg på Internettet har i praksis
kunnet gjøre det så lenge de har fulgt de retningslinjer som
er fastlagt av Internet Architecture Board. Antallet noder er derfor nærmest
umulig å fastslå. Jeg har sett anslag på alt fra 15 til
40 millioner brukere. Disse finnes hovedsaklig ved høyere læresteder
og forskningsinstitusjoner fordelt på over 40 land.
Som nevt er OSI og Internet to av mange systemer som er i bruk. Ettersom
det har vist seg å være vanskelig og bli enig om èn
felles standard har man istedet forsøkt å lage prosedyrer
som oversetter informasjon fra et system til et annet. Enkelte maskiner
-kalt portnere- fungerer dermed som bindeledd fra et nettverk til et annet.
Brukeren opplever dermed nettverket som en enhet uavhengig av hva slags
system hun kommuniserer med. For at to systemer skal kunne knyttes sammen
må man ha et felles overføringsformat som begge nettverkene
kan forstå. Den internasjonale ISO-standarden for overføring
av tekst og grafikk kalles Open Document Architecture (ODA). Til denne
standarden hører også et eget overføringsformat. Et
ODA-dokument kan være formatert, det vil si at mottakeren kan motta
det fullstendige dokumentet direkte. Ulempen er at mottakeren ikke kan
forandre på det som er skrevet. Dokumentet kan imidlertid også
overføres i prosesserbar form. Det innebærer at det sendes
med informasjon om hvordan dokumentet er strukturert. Mottakeren må
da gjenskape dokumentet på sin maskin, men får mulighet til
å foreta egne endringer.
Overføring av lyd- og billedinformasjon inngår ikke i
ODA, men dette er noe det jobbes mye med i standardiseringsorganisasjonene.
(Lovett 1992:70)
APPLIKASJONER
Hvert enklet nettverksystem har pplikasjonersine egne protokoller som gir
applikasjonene sine særegenheter. Prinsippene for hvordan disse tjenestene
fungerer er imidlertid noenlunde de samme, likeså er de mulighetene
som tilbys sammenlignbare. Applikasjonene baserer seg på et samarbeid
mellom en klient og en tjener. Klienten er programvaren som kjøres
på den maskinen som ber om å få tjenesten utført.
Den sørger for å kommunisere med brukeren og med tjeneren,
som er programvaren som kjøres på maskinen som sørger
for å utføre selve tjenesten. I den følgende presentasjonen
av de mest brukte tjenestene på nettet har jeg tatt utgangspunkt
i de muligheter som finnes under TCP/IP og ISO-standardene, siden disse
er de som brukes mest.
Fjernlogging (Telnet, tn3270)
Fjerninnlogging - eller terminaltjenester - tillater brukeren å arbeide
på en annen datamaskin enn den hun fysisk sitter ved. Denne maskinen
kan være i rommet ved siden av eller på den andre siden av
jorden uten at brukeren trenger å merke noen forskjell. Alle de som
er tildelt et passord kan logge seg på en maskin og få tilgang
til alle de tjenestene som denne maskinen kan tilby sine lokale brukere.
På Internettet brukes Telnet for å logge seg på som
en såkalt asynkron terminal. Dette innebærer tjener og klient
utveksler informasjonen tegn for tegn. Tn3270 er derimot en synkron terminaltjeneste,
noe som kun brukes når en logger seg på IBM-stormaskiner. En
slik tjeneste sender informasjonen som fullstendige skjermbilder (Ness
1992:132) . Det eksisterer også enkelte andre terminaltyper, men
disse anvendes svært sjelden.
Meldingsformidling
Meldingsformidling kan deles inn i person-til-person kommunikasjon og gruppe-
kommunikasjon. Elektroniske post- og samtaletjenester representerer kommunikasjon
mellom enkeltpersoner mens konferans-esystemer, oppslagstavler og distribusjonslister
er eksempler på ulike former for gruppekommunikasjon.
Dagens systemer har tekniske begrensninger som gjør dem best
egnet til å overføre ren tekstinformasjon, men systemer som
kan overføre levende bilder og lyd er rett rundt hjørnet
(Ness 1992:17) .
Elektroniske postsystem (E-post) ble utviklet for det før nevnte
ARPA-nettet på et tidlig tidspunkt for å bedre kommunikasjonen
forskere imellom. Denne tjenesten ble svært populær og er fremdeles
i bruk over store deler av verden, nå under navnet Internet Mail.
Dette systemet har også blitt viderutviklet til X.400 standarden
for elektronisk post. Denne støttes av televerkenes standardiseringsorgan
- CCITT - og ISO.
Både X.400 og Internet Mail baserer seg på at brukeren
logger seg opp mot en tjener / brukeragent (BA) som assisterer brukeren
med å sende og motta meldinger.
Brukeragenten er koblet til en ruter / transportagent (TA) som kommuniserer
med andre transportagenter, som i sin tur kommuniserer med sine respektive
brukeragenter. Dette skiller elektronisk post fra de andre applikasjonene
på nettet ettersom tjenesten ikke kommuniserer med sender og mottaker
samtidig. E-post betgnes derfor som en asynkron tjeneste. Samtaletjenestene
(Internet Talk) er derimot en synkron tjeneste der sender og mottaker kommuniserer
i sanntid. Slike tjenester er ment å fungere interaktivt og vil derfor
være best egnet for relativt korte avstander eller i perioder når
belastningen på nettet er lav.
Skillet mellom brukeragent og transportagent innebærer ikke at
disse nødvendigvis befinner seg på separate maskiner. Vanligvis
vil en maskin inneholde flere brukeragenter og en transportagent som sørger
for oppkoblingen mot nettet. En transportagent kan også være
en selvstendig enhet og vil da fungere som en router. Eksterne brukere,
uten direkte tilgang til nettet , kan koble seg opp mot egne tilslutningenheter
(TE) via det ordinære telenettet. Tjenester hvor meldingene skrives
ut og leveres til mottakeren av det ordinære postverket er også
under utbygging. Det kan gjøre det mulig å nå absolutt
alle via elektronisk post.
Elektronisk post har en rekke åpenbare fordeler, men også
enkelte ulemper som det er viktig å være klar over. For å
danne seg et inntrykk av hvordan elektronisk post fungerer kan det være
formålstjenelig å sammenligne tjenesten med kjente medier som
telefon og ordinær posttjeneste (Krol 1992:92):
________________Telefon_______E-post________Post
Hastighet . . . . . . . . . . høy . . . . . . . . moderat . .
. . . . . lav
Synkronisert . . . . . . . . ja . . . . . . . . . . . nei . . . . .
. . . . nei
Grad av formalitet . . .varierer . . . . . . moderat . . . . . .varierer
Forpliktende . . . . . . . . lav . . . . . . . . moderat . . . . .
. . høy
Konferanser . . . . . små grupper . . . en til mange . . . .
kun enveis
Sikkerhet . . . . . . . . . moderat . . . . . . . . lav . . . . . .
. . .høy
Tiden det tar fra en melding blir sendt til mottakeren leser den kan variere
mye. Det avhenger både av den tiden det tar å transportere
meldingen gjennom nettverket og av hvor hyppig mottakeren leser innkomne
meldinger. Hastigheten gjennom nettverket avhenger av nettet, hvilke maskiner
som brukes og avstanden meldingen skal tilbakelegge. I praksis vil det
sjelden dreie seg om mer enn noen minutter. En kan derfor si at E-post
langt på vei kombinerer den raske kommunikasjonen som telefonen kan
tilby med friheten som asynkron kommunikasjon gir til selv å velge
når en vil lese en melding. Det er også av stor betydning at
både sender og mottaker kan bearbeide meldingen, henholdsvis før
og etter den er sendt.
Kollektivt forfatterskap får en ny betydning når mottakerne
kan forandre meldingen for så å sende den videre. Skillet mellom
forfatter og leser blir med ett temmelig diffust. Dette gjelder ikke bare
for E-post , men for alle elektoniske tekster.
Distribusjonslister
På et område skiller elektronisk post seg vesentlig fra andre
medier. Postsystemet gjør det mulig for én enkelt bruker
å sende en likelydende melding til en hel rekke mottakere. Dette
kan gjøres ved å opprette en distribusjonsliste.
Brukeren kan definere sine egne, private, lister på sin lokale
maskin. Klienten sørger for at det blir sendt en melding til hver
enket mottaker på listen. Man kan også sette opp en egen tjener
som tar seg av distribusjonen. Klienten sender da kun én melding
til tjeneren som har et eget navn og adresse. Når en melding sendes
til denne adressen sørger systemet for at alle som har sagt seg
interessert får tilsendt en kopi med E-post. Alle brukere, som har
adgang til å poste meldinger til tjeneren, får dermed distribuert
sine innlegg automatisk.
En tjenerbasert distribusjonsliste avlaster klienten og minsker belastningen
på nettet. Det er imidlertid viktig å være klar over
at man som bruker i mindre grad kan kontrollere hvem som mottar meldingen.
en melding som er distribuert automatisk over nettet må man være
forberedt på at kan dukke opp i enhever sammenheng.
Ofte ønsker man å ha en viss kontroll med de meldingene
som distribueres. Det er mulig å kreve en eller annen form for passord
for å ha føre tilsyn med hvem som får bidra med innlegg
og selvfølgelig hvem som kan stå som abonnent. Slike begrensninger
er imidlertid lite ønskelig ettersom det lett utelukker nye, interessante
brukere. En annen måte å begrense antallet innlegg er derfor
å ha en redaktør som vurderer alle innkomne meldinger før
de eventuelt formidles videre til abonnentene.
Elektoniske oppslagstavler / Bulletin
Board Systems
Elektroniske oppslagstavler er en annen form for gruppe-kommunikasjon.
De kan karakteriseres som en form for mange-til-mange kommunikasjon. En
elektronisk oppslagstavle fungerer som et konferansesystem der et antall
personer utveksler informasjon om spesifikke emner.
Hver enkelt diskusjonsgruppe har en egen adresse. De som ønsker
å delta med sitt materiale sender dette til denne adressen med E-post.
Elektroniske oppslagstavler skiller seg fra distribusjonslistene ved at
meldingene lagres i sentraler som er felles for flere brukere, og ikke
i den enkelte brukers elektroniske postkasse. Interesserte må selv
hente ned informasjonen.
Også her kan en definere hvem som skal ha tilgang til diskusjonsgruppene,
men de er vanligvis åpne for alle de som har interesse av å
delta. NetNews som finnes på Internettet er et slikt system. Alle
brukere som er knyttet til nettet kan delta, enten ved å være
aktivt deltagende og bidra med egne innlegg eller som en mindre aktiv tilskuer.
NetNews må kunne kalles et massemedium, men ikke i tradisjonell
forstand. Tradisjonelle massemedier, som aviser, radio og fjernsyn, innebærer
en ènveis kommunikasjon, fra en sender til et stort antall mottakere.
Formidlingen blir lett ovenfra og ned, med en autoritær sender og
relativt passive mottakere. Datanettverket muliggjør derimot kommunikasjon
mellom et stort antall aktører som hele tiden veksler mellom rollene
som sender og mottaker, etter eget forgodtbefinnende.
Den enkelte bruker kan motta innkomne meldinger på to forskjellige
måter. En mulighet er å kalle opp oppslagstavlen via et eget
program for deretter å velge ut de artikler en finner interessante.
Det lar seg også gjøre å abonnere på en eller
flere nyhetsgrupper ved å melde seg på en distribusjonsliste
knyttet til den enkelte gruppen. Alle meldinger som kommer inn blir distribuert
automatisk til alle som har sagt seg interessert.
Elektroniske oppslagstavler bygger i utgangspunktet på sentraliserte
løsninger der alle meldingene lagres på en og samme datamaskin.
Brukerne må koble seg opp mot denne for å kunne lese nye meldinger.
Dette innebærer sjelden noe problem så lenge det gjelder diskusjonsgrupper
hvor de fleste deltagerne befinner seg geografisk nær hverandre.
Verre blir det straks tusenvis av brukere fra alle deler av verden ønsker
å koble seg opp mot den samme diskusjonsgruppen. NetNews fungerer
derfor både som et sentralisert- og et desentralisert system. Det
innebærer at en rekke databaser, spredt over hele verden, inneholder
de samme meldingene. Brukerne kan dermed koble seg opp mot disse basene
lokalt uten at det får følger for belastningen på det
internasjonale nettverket. De lokale databasene oppdateres automatisk mot
hverandre når belastningen på nettet er lav. At distribusjonen
ikke er kontrollert fra en sentral kan få enkelte pussige følger.
Ofte kan man oppleve å lese svaret på et innlegg før
selve innlegget blir tilgjengelig på den samme tjeneren. Dette skyldes
at innlegg og svar har sin opprinnelse fra forskjellige tjenere og har
funnet forskjellige veier gjennom nettet.
Filoverføring ( File Transfer Protocol
- FTP )
FTP er et program som sørger for at brukerne kan overføre
èn eller flere filer mellom maskiner på Internettet, uten
å måtte tenke på om disse benytter samme operativsystem.
Programmet gjør det mulig å overføre alle typer filer
over nettet, men det betyr ikke det samme som at maskinene som kommuniserer
nødvendigvis forstår filene som overføres. I utgangspunktet
kan alle, som er knyttet til nettverket, benytte FTP både til å
hente og lagre filer på en fjerntliggende maskin. Det er imidlertid
en forutsetning at man er registrert som bruker, med eget passord, på
den aktuelle maskinen. Dette fungerer svært godt når enkeltbrukere
utveksler filer seg imellom, men det blir fort tungvint starks man ønsker
å gjøre filene tilgjengelig for alle som måtte være
interessert i dem. I tillegg til ordinær FTP er det behov for en
enkel, effektiv, og ikke minst uformell distribusjonsform . Internettet
tilbyr derfor en såkalt anonym FTP-tjeneste som gjør det mulig
for utenforstående brukere å laste ned bestemte filer uten
at det kreves passord.
Pr. i dag finnes det flere servere med over 2 millioner tilgjengelige
filer (Krol 1992:155). Det sier seg selv at er ikke enkelt å vite
hvor man kan finne de filene man er interessert i. For å avhjelpe
dette problemet er det opprettet en egen tjeneste, kalt archie. Ved å
koble seg til en archie-tjener kan brukerne lete etter filer som er tilgjengelig
via anonym FTP. Man kan dermed lett se hvilke filer som er tilgjengelig
og hvor i verden disse kan hentes.
Elektroniske kataloger / informasjonssystemer
Videotex-systemer tilbyr en rekke elektroniske kataloger, men utviklingen
av elektronisk post har skapt et behov for slike tjenester på datanettverkene.
Innholdet i en elektronisk katalog trenger ikke skille seg vesentlig
fra en ordinær papirbasert katalog. Enkel tilgang og distribusjon,
automatiserte søkerutiner og muligheten til fortløpende oppdateringer
er imidlertid kvaliteter som tradisjonelle kataloger ikke kan tilby.
Det finnes en velutviklet OSI-standard kalt X.500. Denne fungerer som
en avansert telefonkatalog for nettet. X.500 kom imidlertid på et
så sent tidspunkt (1984) at det allerede var utviklet en rekke velfungerende
tjenester for Internettet. Whois, Finger, Netfind og Knowbot er forskjellige
katalogtjenester en finner på Internettet (Vik 1993:14).
De forskjellige tjenestene har sine fordeler og ulemper og må
ofte brukes om hverandre. Felles for alle er imidlertid at de stammer fra
en tid da antall brukere på nettet var betraktelig mindre enn i dag.
De fungerer derfor dårlig straks de må ta hånd om et
stort antall brukere. Det er en av de fremste grunnene til at X.500 får
stadig større utbredelse. En annen fordel med X.500 er at den kan
benyttes benyttes i flere sammenhenger. Standarden er svært generell
og det settes omtrent ingen grenser for hva som kan oppbevares i en slik
katalog. (Lovett1992:98)
Elektroniske kataloger fungerer ofte som distribuerte tjenester. Det
vil si at informasjonen er lagret på mange maskiner på en rekke
steder rundt om i verden. En slik distribuert løsning er valgt ut
fra en rekke grunner. For det første er den samlete mengden data
så stor at en sentralisert løsning, der all informasjonen
er lagret på en plass, ville være vanskelig å gjennomføre.
Videre avspeiler en desentralisert løsning det faktum at de ulike
lokale organisasjonene selv har ansvaret for å administrere og oppdaterer
de dataene som finnes på deres maskiner. Dessuten blir det mulig
å lagre den samme informasjonen på flere steder, slik tilfellet
er for NetNews. Det
øker sjansene for å finne de dataene en er ute etter og
minsker belastningen på nettet. X.500 standarden skisserer tre forskjellige
måter å distribuere en katalog på (Lovett 1992:112) :
Brukeragenten (BA) sørger for å sende brukerens forespørsel
til en katalogagent (KA) hvor dataene i katalogen er lagret. Katalogagenten
kan samarbeide med andre katalogagenter eller finne svaret på forespørselen
i sin egen database.
Lenking innebærer at én katalogagent henvender seg til
én annen. Forespørselen kan imidlertid sendes videre fra
katalogagent til katalogagent. Når svaret er funnet sendes det tilbake
til brukeragenten langs den samme lenken.
Fordeling av forespørselen betyr at en katalogagent kan kontakte
flere andre katalogagenter samtidig. Den første katalogagenten avventer
så svarene fra alle de andre før den returnerer disse til
brukeragenten. Både lenking og fordeling skjuler for brukeren at
det er snakk om en didtribuert tjeneste. Brukeren behøver ikke selv
ta initiativ til å kontakte mer enn én katalogagent.
Den siste distribueringsformen innebærer at katalogagenten returnerer
en referanse til hvilken katalogagent brukeragenten kan kontakte for å
få svar på en forespørsel. I dette tilfellet har brukeren
større kontroll med hvilken katalogagent hun kommuniserer med til
enhver tid.
WAIS ( World Wide Information Server )
Elektroniske kataloger kan imidlertid brukes til langt mer enn å
finne informasjon om enkeltpersoner, organisasjoner etc. WAIS er en slik
utvidet katalogtjeneste som utfører søk i spesielle databaser
/ artikkellagre. Denne tjenesten søker i egne indekser over innholdet
i databasene. I tilfeller hvor innholdet er tekst er alle ord indeksert
og dermed søkbare. Databasen kan også inneholde lyd- og billedinformasjon,
forutsatt at denne lar seg indeksere.
Det finnes egne søkerutiner for å finne hvilke databaser
som kan være aktuelle å søke i. Når brukeren finner
ut hvilke baser som er aktuelle overføres deres respektive indeksene
til brukeragenten hvor selve søket foregår. Dermed kan man
bygge opp et personlig utvalg av de baser som man ønsker å
jobbe mot. Som svar på et søk får man en liste over
filer som kan være aktuelle. Filnavnene vil da være rangert
etter hvor mange ganger søkeordene forekommer i filene. Brukeren
kan så velge hvilke filer hun eventuelt ønsker å se
nærmere på og systemet laster disse ned fra katalogagenten.
WAIS har enkelte åpenbare svakheter. Blandt annet er det ingen
mulighet til å utføre søk med logiske operatorer. Det
er heller ikke mulig å søke etter ord i en bestemt sammenheng
eller foreta andre former for utvalg i søkemengden. På plussiden
kommer muligheten for å forbedre søkekriteriene (Krol 1992:213).
Det innebærer at systemet ut fra en gitt tekst kan trekke ut sentrale
ord som deretter kan benyttes til videre søking.
Internet Gopher
Gopher har sitt utspring som en informasjonstjeneste ved University of
Minesota som ble laget for å gjøre informasjon tilgjengelig
for studenter uten erfaring med datamaskiner. Ideen var at hver enkelt
avdeling ved institusjonen skulle stå ansvarlig for sin egen informasjonstjeneste.
På samme måte som WAIS gir Internet Gopher brukeren tilgang
til ressurser på nettet, uten at hun behøver å tenke
på hvor informasjonen faktisk befinner seg. Men der hvor WAIS bruker
søkeord lar Gopher brukerne skumme gjennom databasene ved hjelp
av et menysystem. Dette gir en enkel tilgang til databaser som ellers er
tilgjengelig via E-post, Telnet og anonym FTP. Etterhvert har man også
begynt med å gjøre enkelte data tilgjengelig kun via Gopher.
Menyene organiserer filene etter tema slik at brukeren kan finne informasjon
uten å ha noen form for trening i å bruke nettverket. Systemet
kobler sammen databasene fra alle deler av verden slik at disse fremstår
for brukeren som èn enhet. Brukeren får tilgang til dette
ved å koble seg opp via en lokal gophertjener. Alt hun behøver
å forholde seg til er menyer som viser katalognavn og filnavn, forutsatt
at det ikke er laget spesielle menybeskrivelser.
Systemet fungerer normalt ved at en kobler seg opp mot en lokal agent,
med tilhørende meny, og går herfra videre ut i verden. Ettersom
alle katalogagentene er åpne for brukerne er det imidlertid mulig
å definere hvilken agent man vil ha som utgangspunkt. En bruker i
Norge kan derfor starte sine gophersøk fra en meny knyttet til en
gophertjener hvor som helst i verden.
Gopher gjør det også mulig å sette et virtuelt bokmerke
slik at man lett kan finne tilbake til filer fra tidligere i søket.
Det er en nyttig opsjon ettersom det er lett å gå seg vill
i det omfattende nettverket av menyer.
Systemet kan også kobles opp mot andre nettjenester. Filer kan
hentes ned ved å bruke FTP, man kan starte en Telnet-sesjon, søke
i databaser ved hjelp av WAIS o.s.v.. Gopher er en relativt ny tjeneste
på nette og systemet har ennå ikke funnet sin endelige form.
Stadig nye tjenester kan nås via systemet og eksisterende muligheter
forbedres kontinuerlig.
World-Wide-Web
World-Wide-Web (WWW) er en informasjonstjeneste som er utviklet i Europa,
nærmere bestemt ved CERN. WWW kan organisere formatert tekst-, billed-
og lydinformasjon på nettet, samt all den informasjon som brukeren
ønsker å inkludere fra sin egen harddisk. Systemet er bygd
opp som en hypertekst. Det betyr at brukeren kan forflytte seg fra et dokument
til et annet via lenker. Hver enkelt lenke inneholder en Internet-adresse
til en WWW-tjener, samt eventuelle katalog- og filnavn.
WWW kan minne en del om Gopher hvor man kan bevege seg fra meny til
meny, uten å vite hvor informasjonen faktisk befinner seg. En svært
vesentlig forskjell kommer imidlertid frem straks man velger å se
på et dokument. Gopher kan kun presentere tekst og har ingen funksjoner
som kan knytte flere relaterte filer til hverandre siden det ikke vet noe
om innholdet i filene. WWW gjør det derimot mulig å lage lenker
fra innholdet i en fil til en annen, uavhengig av hvor på nettet
disse befinner seg. På denne måten kan informasjon organiseres
med et utall kryssreferanser. En annen viktig funksjon er muligheten til
å eliminere skillet mellom personlig og offentlig informasjon. Det
er nemlig mulig å lenke egne notater og kommentarer til den informasjonen
som finnes på nettet. Denne funksjonen er visstnok ikke særlig
brukervennlig ennå, men systemet forandrer seg raskt slik at denne
muligheten kan være fullt operativ når dette leses.
For at en tekst skal kunne fungere som et WWW-dokument må det
konverteres til HTML- format (HyperText Markup Language), noe som innebærer
at man legger inn kommandoer i selve dokumentet. Prosessen for å
gjøre et dokument tilgjengelig for WWW blir dermed relativt arbeidskrevende.
Dette trenger imidlertid ikke være noe problem ettersom WWW kan kommunisere
direkte med Gopher-tjenere. Da mister man imidlertid muligheten til å
lenke ord i selve teksten.
Mosaic, Netscape og Cello er brukergrensesnitt til WWW der alle dokumentene
kan presenteres med en felles layout. Brukeren lagre dokumenadresser slik
at hun kan finne tilbake til dokumenter av interesse, noenlunde slik det
lar seg gjøre i Gopher. Det er også mulig å søke
etter ord i et dokument, noen tjenere lar også bukerne søke
i egne dokumentregistre. I tillegg har disse grensesnittene direkte overganger
til andre applikasjons-programmer, som Gopher, WAIS, FTP. Dokumenter kan
også sendes direkte med elektronisk post.
Multi User Dungeons (MUDs)
MUDs er ikke en definert tjeneste (applikasjon) på nettet, men spesielle
program som kan nås ved hjelp av Telnet-kommandoen. En MUD er et
miljø, skapt av tekst, der flere brukere kan interagere. De fleste
MUDs som finnes på nettet er bygd opp som eventyrspill (adventure
games) hvor opptil flere hundre spillere kan være logget på
samtidig.
Den første MUDen kom på Internettet i 1981 som en elektronisk
versjon av et rollespill kalt Dungeons and Dragons, derav navnet. Pr. i
dag finnes det omtrent 200 tjenere rundt om i verden. En MUD minner mye
om dataspill for personlige datamaskiner. Spilleren vandrer rundt i et
landskap som beskrives ved hjelp av tekst. I dette landskapet kan hun møte
en rekke andre karakterer og gjenstander, disse kan enten være styrt
av en annen spiller eller rett og slett være generert av selve spillet.
Spillerne står som oftest svært fritt til å definere
hvilke egenskaper karakterene skal ha.
Noen MUDs lar også spillerne omdefinere og utvide det landskapet
som karakterene beveger seg i. Slike MUDs kalles gjerne MOOS - Multi User
Dungeon Object Oriented. Den første, av denne typen, var tinyMUD
som eksisterete på en tjener i Pittsburg (USA). Den ble startet opp
høsten 1989 og var oppegående i åtte måneder før
databasen var overfylt. Kildekoden til tinyMUD ble også gjort tilgjengelig
for andre, og er dermed opphavet til en hel rekke lignende systemer rundt
om i verden (Aarseth 1993:42) . Det er bare fantasien som setter grenser
for hvilke merkelige ting man kan finne på i en MUD, begrensningene
knyttes til overførings- og lagringskapasitet, slik tilfellet var
med tinyMUD. Spillene lever gjerne på de enkelte systemoperatørenes
nåde. Maskiner som er viktige knutepunkt på nettet blir derfor
sjelden brukt til slike tjenester (Kelly 1993:69). Hvis man ser bakenfor
alle effekter og merkelige påfunn er det ikke så vanskelig
å se at MUDs er en egen type kommunikasjons-medium. Det kan minne
om synkrone konferansesystem der kommunikasjonen skjer i tilnærmet
sanntid. Det er nødvendig å være til stede for å
kunne ta del i samtalen. Imidlertid skiller MUDs seg fra tradisjonelle
konferansesystem på minst to vesentlige punkter ;
For det første kan deltagerne være anonyme og
selv definere hvordan de ønsker å fremstå for hverandre.
Ved å se på hverandres kjennemerker kan deltagerne finne ut
hvem de ønsker å innlede en konversasjon med. Slike virtuelle
kjennemerker kan for eksempel være korte resyme av de emner som interesserer
den enkelte. På den måten blir kommunikasjonen mer likt et
rollespill, hvor synspunkter kan utveksles på et nivå som er
hevet over de relasjonene som ellers kan hemme debatten.
En annen, og kanskje enda viktigere, forskjell er at deltagerne selv
kan definere en felles møteplass, beskrevet med ord og i stadig
forandring. Gjenstander som trekkes inn blir dermed en del av den totale
opplevelsen og kan tilføre samtalene ny mening
. Her er det ikke så vanskelig å forestille seg hvordan utviklingen
av grafiske brukergrensesnitt, som Virtual Reality, vil forsterke dette
ytterligere. For tiden pågår det forsøk der man forsøker
å la brukere fra forskjellige deler av verden møtes i et felles,fullstendig
datagenerert, audiovisuelt miljø. Prosjektet har fått navnet
Virtual Polis og er et samarbeidsprosjekt mellom flere land. Norge er også
med ved at Televerkets Forskningsinstitutt er ansvarlig for lydgenereringen.
Målet er å lage en virtuell by der brukerne kan omgås
hverandre omtrent slik de ville gjort hvis de hadde vært fysisk samlet.
Prototyper, basert på en 9600 baud modemforbindelse, har allerede
vært presentert og man håper å kunne presentere en komersiell
versjon innen 1995 (Leirfall 1994) .
Definisjon | Utviklingen
av ulike protokoller | Applikasjoner |
Fjernlogging | Meldingsformidling
| Distribusjonslister | Elektoniske
oppslagstavler | Filoverføring
| Elektroniske kataloger | WAIS
|
Internet Gopher | World-Wide-Web
| Multi User Dungeons |
Bibliografi
Hentet fra "Digitale
tekster - en selvstendig teksttype?", av Jon
Hoem