Evaluering av samfunnsfag i Reform 97

Dette er et prosjekt ved Samfunnsfagseksjonen, Avdeling for lærerutdanning på Høgskolen i Bergen. Det er en del av det nasjonale programmet "Evaluering av Reform 97", finansiert av Norges Forskningsråd. Prosjektet har til hensikt å vurdere:

- lærernes undervisningspraksis/elevenes læring i samfunnsfag

- endringen av skolenes pedagogiske ledelse under Reform 97, spesielt i forhold til samfunnsfaget.

Prosjektperioden går over 2,5 år fra høsten 2000 t.o.m. 2002.

Mål og problemstillinger for prosjektet

Prosjektbeskrivelse

Nærmere om tema

Prosjektdeltakere

Metoder

Tidsplan

Linkadresser til andre evalueringsprosjekt

Sluttrapport 

Synteserapport

 

 

MÅL MED PROSJEKTET

Å vurdere:

- lærernes undervisningspraksis/elevenes læring i samfunnsfag under Reform 97

- endringen av skolenes pedagogiske ledelse av Reform 97, spesielt i forhold til samfunnsfaget.

En slik vurdering av praksis må både ses i forhold til målene i L97, men også delvis i forhold til praksisen under tidligere læreplaner, spesielt M87.

Det overordnede målet med samfunnsfagundervisningen er å utvikle elevenes samfunnskompetanse i vid forstand. Denne kompetansen består både av samfunnsfaglige kunnskaper, holdninger, ferdigheter og atferd. I L97 legges det spesielt vekt på metodekompetanse og prosjektarbeid som undervisningsform.

 

 

Hovedproblemstillinger

- Hvordan er samsvaret mellom mål og praksis i samfunnsfagundervisningen i forhold til Reform 97 og hvordan opplever lærerne denne planen?

- Hva påvirker lærernes undervisningspraksis og gjennomføringen av samfunnsfagplanen i Reform 97?

- Hva er de viktigste forandringene i læreplan, læremidler og undervisningspraksis i samfunnsfag fra M87 til L97?

- Hvordan opplever elevene samfunnsfagundervisningen etter Reform 97 og hvordan påvirker denne undervisningen deres historiebevissthet, globale forståelse, samfunnsbilder og sosiale, økonomiske og demokratiske kompetanse?

- Hvilken betydning har skolens ledelse og organisasjon for gjennomføringen av samfunnsfagplanen?

Til startsiden

 

TEMA

Vårt evalueringsprosjekt vil ved siden av en generell vurdering av forholdet mellom mål og praksis i L97 sin samfunnsfagplan, legge vekt på følgende tema:

- utviklingen av sosial, politisk og økonomisk kompetanse, historiebevissthet og global forståelse hos elevene

- samfunnsbilder i læreplaner, lærebøker og hos elevene,

- de virkninger endringene av samfunnsfagets organisering innebærer, og hva slags forhold som påvirker graden av implementering av samfunnsfagplanen.

- endrede arbeidsmåter med mer obligatorisk vekt på prosjektarbeid og samfunnsfaglig metode.

 Til startsiden

 

 PROSJEKTDELTAKERE

Prosjektleder: professor Karl Egil Johansen (historie),

Prosjektmedarbeidere:

førstelektor Jonas Christophersen (koordinator/samfunnskunnskap), e-post: jac@hib.no

førsteamanuensis Knut Dolve (geografi), e-post: knut.dolve@hib.no

høgskolelektor Dag Lotsberg (ledelse), e-post: dag.lotsberg@hib.no

høgskolelektor/p.t. stipendiat Kjetil Børhaug (samfunnskunnskap), e-post: kjetil.boerhaug@psych.uib.no

hovedfagstudent: Ketil Knudsen (historie)

Prosjektperiode: 1.8 2000 – 31.12 2002. 

Til startsiden

 

 

METODER

Evalueringen vil bygge på ulike metoder og kilder:

- personlige intervjuer av lærere og skoleledere,

- spørreskjema til lærere og elever,

- innsamling av planer, prøveoppgaver og liknende

- læreplaner

- lærebøker/læremidler.

Konkret vil disse opplysningene dreie seg om planer, undervisningspraksis, oppfatninger av samfunnsfaget og undervisningen, elevenes læring, læremidler, ledelse og organisatoriske opplegg.

 

1. Kvalitativ intervjuundersøkelse våren 2001

I den første fasen av undersøkelsen som starter opp høsten 2000 og gjennomføres våren 2001 vil vi velge 10-20 ulike skoler i Bergensområdet der vi vil intervjue samfunnsfaglærere, ledere og elever. Det vil være aktuelt å intervjue 1-2 lærere og/eller ledere ved hver skole, slik at vi  får rundt 20 intervju.

Kriteriene for utvalg av skoler og lærere er å få så stor variasjon som mulig når det gjelder skolenes størrelse, beliggenhet, lærernes alder, kjønn, samfunnsfagutdanning, erfaring som samfunnsfaglærer og liknende.

A. Høstsemesteret 2000: Planlegging av kvalitative intervju

Arbeidet med forberedelse og planlegging av disse intervjuene foregikk i høstmånedene 2000. Blant annet ble det arrangert to arbeidssmeninar der seksjonsmedlemmer og andre ressurspersoner deltok. 

B. Vårsemesteret 2001: Gjennomføring av intervju

Intervjuene blir gjennomført i april-mai 2001 av prosjektmedarbeiderne og hovedfagsstudenter i historie med samfunnsfagsdidaktikk som selv arbeider med liknende prosjekter. Dessuten ble en del intervjuer foretatt i 2000. Intervjuene blir utført ved hjelp av en intervjuguide med felles spørsmål om samfunnsfagplan og generell undervisningspraksis i samfunnsfag til alle de intervjuede lærere. I tillegg blir det stilt en del spesielle spørsmål innenfor ulike tema i historie, samfunnskunnskap og geografi til utvalgte lærere.

Felles intervjuguide:

Fellesspørsmål:

Spesialspørsmål:

C: Studieåret 2001-2002 Rapportskriving på grunnlag av kvalitativ undersøkelse

Skriving av rapport på grunnlag av den kvalitative undersøkelsen vil foregå høsten 2001- våren 2002.

2. Spørreskjemaundersøkelsen (høsten 2001 - 2002)

Det blir utformet to typer spørreskjema:

1. Spørreskjema til rundt 1000 samfunnsfaglærere

2. Spørreskjema til mellom 1500 og 3000 elever.

I tillegg vil det være aktuelt å utforme et

3. Spørreskjema til skoleledere.

Spørsmålene vil dreie seg om samfunnsfaget generelt, fagdisiplinene historie, geografi og samfunnskunnskap med vekt på de områdene som er spesielt framhevet i søknaden og ledelses- og samarbeidsproblematikk. Skjemaenes og spørsmålenes utforming vil bygge på erfaringer med tidligere undersøkelser (Svein Lorentzens undersøkelse av samfunnsfaget i skolen fram til 1980-tallet, "Youth and History" fra 1994, "samfunnskunnskap i praksis", det internasjonale CIVIC-prosjektet, det danske samfunnsfagprosjektet, m.m.) Delvis vil det være aktuelt å bruke en del av de samme spørsmålene som i disse tidligere undersøkelsene.

A. Pilotundersøkelse tidlig høst 2001

Etter at intervjuene er gjennomført og delvis bearbeidet, vil vi sende ut foreløbige spørreskjema til noen skoler tidlig på høsten 2001. Pilotundersøkelsen vil også inkludere en påfølgende evaluering av skjemaet på den enkelte skole.Når resultatene og evalueringene av spørsmålene i pilotundersøkelsen er klar, vil de endelige spørsmål for den nasjonale undersøkelsen utformes. Dette vil skje i løpet av høstmånedene 2001.

B. Den nasjonale undersøkelsen 

Denne spørreskjemaundersøkelsen vil skje sent på høsten 2001 eller i vårhalvåret 2002.

C. Registrering, analyse og rapportering

Dette arbeidet vil foregå i  2002.

 

3. Lærebok- og plananalyser

Arbeidet med lærebok- og planalyser bygger på en del foreløbige analyser som er gjort på seksjonen. Dette arbeidet vil bli foretatt av det faglige personellet, der vi også vil trekke veksler på de lærebokanalysene som en del hovedfagsstudenter gjennomfører i sine hovedoppgaver 2000-2001. Arbeidet med lærebokanalyse vil foregå høsten 2001 - vinteren 2002.  

Til startsiden

 

TIDSPLAN

    Høsten 2000

  1. STUDIER AV LÆREPLANER/ANDRE UNDERSØKELSER
  2. FORBEREDELSE AV INTERVJU-/SPØRRESKJEMAUNDERSØKELSE
  3. Seksjonsseminarer m/ presentasjon og diskusjon av foreløbige resultat fra læreplananalyse, annen evalueringsforsking og forskningsopplegg

Våren 2001

  1. PERSONLIG INTERVJU m/ lærere (v/ hovedfagstudenter og prosjektdeltakere)
  2. DATABEHANDLING/FORELØBIGE RESULTATER av intervjuene (mai/august). Presenteres og diskuteres på seksjonsseminar i juni 2001.

Høsten 2001

  1. LÆREBOKANALYSE
  2. INTERVJU MED SKOLELEDERE (utsatt fra våren 2001)
  3. PILOTSPØRRESKJEMAUNDERSØKELSE (tidlig høst 2001)
  4. NASJONAL SPØRRESKJEMAUNDERSØKELSE (sen høst 2001/vårhalvår 2002)

Vår-høst 2002

  1. ANALYSE/RAPPORTERING/TILBAKEMELDING

Til startsiden

 

 

 

LINK-ADRESSER TIL ANDRE EVALUERINGSPROSJEKT UNDER TEMAOMRÅDE 1

 

Endring og utvikling ved R97 som bakgrunn for videre planlegging og justering – matematikkfaget som kasus

Ansvarlig: Høgskoledosent Gard Brekke

http://www-not.hit.no/samarbeid/tfn/eval97/

 

Kvalitetssikring av læringsutbyttet i norsk skriftlig.

Ansvarlig: Professor Lars Sigfred Evensen

http://www.hihm.no/r97-kal/

 

Mine og dine – eller våre tekster?

Ansvarlig: Førstelektor Sidsel Lied

http://www.hihm.no/sidsellied/

 

L97 – Fra blå praktbok til grå hverdag? Evaluering av grunnskolereformens konsekvenser

for kroppsøvingsfaget.

Ansvarlig: Høgskoledosent Einar Berggraf Jacobsen

http://ikt.hive.no/eval_L97/

 

Evaluering av samfunnsfag i reform 97

Ansvarlig: Professor Karl Egil Johansen og førstelektor Jonas Christophersen

http://home.hib.no/ansatte/jac/SAMFUNNSFAGEVALUERING.htm

 

Fra forming til Kunst og håndverk – vurdering av erfaringer i faget i Reform 97

og ønskelige tiltak for videre utvikling.

Ansvarlig: Førsteamanuensis Steinar Kjosavik

http://www-not.hit.no/efl/kh/

 

Klasserommets praksisformer etter reform 97.

Ansvarlig: Førsteamanuensis Kirsti Klette

http://www.uv.uio.no/pfi/prosjekt/klette/hjemmeside.html

 

Natur- og miljøfag etter Reform 97, en evaluering ut fra et elevperspektiv.

Ansvarlig: Førsteamanuensis Johs Tveita

http://www.hihm.no/r97evaluering/prosjekt22/index.htm

 

Ansvarlig for hjemmeside: jac@hib.no

Sist oppdatert: 14.6.01