Evaluering av samfunnsfag i Reform 97
Dette er et prosjekt ved Samfunnsfagseksjonen, Avdeling for lærerutdanning på Høgskolen i Bergen. Det er en del av det nasjonale programmet "Evaluering av Reform 97", finansiert av Norges Forskningsråd. Prosjektet har til hensikt å vurdere:
- lærernes undervisningspraksis/elevenes læring i samfunnsfag
- endringen av skolenes pedagogiske ledelse under Reform 97, spesielt i forhold til samfunnsfaget.
Prosjektperioden går over 2,5 år fra høsten 2000 t.o.m. 2002.
Mål og problemstillinger for prosjektet
Linkadresser til andre evalueringsprosjekt
Å vurdere:
- lærernes undervisningspraksis/elevenes læring i samfunnsfag under Reform 97
- endringen av skolenes pedagogiske ledelse av Reform 97, spesielt i forhold til samfunnsfaget.
En slik vurdering av praksis må både ses i forhold til målene i L97, men også delvis i forhold til praksisen under tidligere læreplaner, spesielt M87.
Det overordnede målet med samfunnsfagundervisningen er å utvikle elevenes samfunnskompetanse i vid forstand. Denne kompetansen består både av samfunnsfaglige kunnskaper, holdninger, ferdigheter og atferd. I L97 legges det spesielt vekt på metodekompetanse og prosjektarbeid som undervisningsform.
Hovedproblemstillinger
- Hvordan er samsvaret mellom mål og praksis i samfunnsfagundervisningen i forhold til Reform 97 og hvordan opplever lærerne denne planen?
- Hva påvirker lærernes undervisningspraksis og gjennomføringen av samfunnsfagplanen i Reform 97?
- Hva er de viktigste forandringene i læreplan, læremidler og undervisningspraksis i samfunnsfag fra M87 til L97?
- Hvordan opplever elevene samfunnsfagundervisningen etter Reform 97 og hvordan påvirker denne undervisningen deres historiebevissthet, globale forståelse, samfunnsbilder og sosiale, økonomiske og demokratiske kompetanse?
- Hvilken betydning har skolens ledelse og organisasjon for gjennomføringen av samfunnsfagplanen?
Vårt evalueringsprosjekt vil ved siden av en generell vurdering av forholdet mellom mål og praksis i L97 sin samfunnsfagplan, legge vekt på følgende tema:
- utviklingen av sosial, politisk og økonomisk kompetanse, historiebevissthet og global forståelse hos elevene
- samfunnsbilder i læreplaner, lærebøker og hos elevene,
- de virkninger endringene av samfunnsfagets organisering innebærer, og hva slags forhold som påvirker graden av implementering av samfunnsfagplanen.
- endrede arbeidsmåter med mer obligatorisk vekt på prosjektarbeid og samfunnsfaglig metode.
Prosjektleder: professor Karl Egil Johansen (historie),
Prosjektmedarbeidere:
førstelektor Jonas Christophersen (koordinator/samfunnskunnskap), e-post: jac@hib.no
førsteamanuensis Knut Dolve
(geografi), e-post: knut.dolve@hib.no
høgskolelektor Dag Lotsberg (ledelse), e-post: dag.lotsberg@hib.no
høgskolelektor/p.t. stipendiat Kjetil Børhaug (samfunnskunnskap), e-post: kjetil.boerhaug@psych.uib.no
hovedfagstudent: Ketil Knudsen (historie)
Prosjektperiode: 1.8 2000 – 31.12 2002.
Evalueringen vil bygge på ulike metoder og kilder:
- personlige intervjuer av lærere og skoleledere,
- spørreskjema til lærere og elever,
- innsamling av planer, prøveoppgaver og liknende
- læreplaner
- lærebøker/læremidler.
Konkret vil disse opplysningene dreie seg om planer, undervisningspraksis, oppfatninger av samfunnsfaget og undervisningen, elevenes læring, læremidler, ledelse og organisatoriske opplegg.
1. Kvalitativ intervjuundersøkelse våren 2001
I den første fasen av undersøkelsen som starter opp høsten 2000 og gjennomføres våren 2001 vil vi velge 10-20 ulike skoler i Bergensområdet der vi vil intervjue samfunnsfaglærere, ledere og elever. Det vil være aktuelt å intervjue 1-2 lærere og/eller ledere ved hver skole, slik at vi får rundt 20 intervju.
Kriteriene for utvalg av skoler og lærere er å få så stor variasjon som mulig når det gjelder skolenes størrelse, beliggenhet, lærernes alder, kjønn, samfunnsfagutdanning, erfaring som samfunnsfaglærer og liknende.
A. Høstsemesteret 2000: Planlegging av kvalitative intervju
Arbeidet med forberedelse og planlegging av disse intervjuene foregikk i høstmånedene 2000. Blant annet ble det arrangert to arbeidssmeninar der seksjonsmedlemmer og andre ressurspersoner deltok.
B. Vårsemesteret 2001: Gjennomføring av intervju
Intervjuene blir gjennomført i april-mai 2001 av prosjektmedarbeiderne og hovedfagsstudenter i historie med samfunnsfagsdidaktikk som selv arbeider med liknende prosjekter. Dessuten ble en del intervjuer foretatt i 2000. Intervjuene blir utført ved hjelp av en intervjuguide med felles spørsmål om samfunnsfagplan og generell undervisningspraksis i samfunnsfag til alle de intervjuede lærere. I tillegg blir det stilt en del spesielle spørsmål innenfor ulike tema i historie, samfunnskunnskap og geografi til utvalgte lærere.
Felles intervjuguide:
Fellesspørsmål:
Spesialspørsmål:
C: Studieåret 2001-2002 Rapportskriving på grunnlag av kvalitativ
undersøkelse
Skriving av rapport på grunnlag av den kvalitative undersøkelsen vil foregå høsten 2001- våren 2002.
2. Spørreskjemaundersøkelsen (høsten 2001 - 2002)
Det blir utformet to typer spørreskjema:
1. Spørreskjema til rundt 1000 samfunnsfaglærere
2. Spørreskjema til mellom 1500 og 3000 elever.
I tillegg vil det være aktuelt å utforme et
3. Spørreskjema til skoleledere.
Spørsmålene vil dreie seg om samfunnsfaget generelt, fagdisiplinene historie, geografi og samfunnskunnskap med vekt på de områdene som er spesielt framhevet i søknaden og ledelses- og samarbeidsproblematikk. Skjemaenes og spørsmålenes utforming vil bygge på erfaringer med tidligere undersøkelser (Svein Lorentzens undersøkelse av samfunnsfaget i skolen fram til 1980-tallet, "Youth and History" fra 1994, "samfunnskunnskap i praksis", det internasjonale CIVIC-prosjektet, det danske samfunnsfagprosjektet, m.m.) Delvis vil det være aktuelt å bruke en del av de samme spørsmålene som i disse tidligere undersøkelsene.
A. Pilotundersøkelse tidlig høst 2001
Etter at intervjuene er gjennomført og delvis bearbeidet, vil vi sende ut foreløbige spørreskjema til noen skoler tidlig på høsten 2001. Pilotundersøkelsen vil også inkludere en påfølgende evaluering av skjemaet på den enkelte skole.Når resultatene og evalueringene av spørsmålene i pilotundersøkelsen er klar, vil de endelige spørsmål for den nasjonale undersøkelsen utformes. Dette vil skje i løpet av høstmånedene 2001.
B. Den nasjonale undersøkelsen
Denne spørreskjemaundersøkelsen vil skje sent på høsten 2001 eller i vårhalvåret 2002.
C. Registrering, analyse og rapportering
Dette arbeidet vil foregå i 2002.
3. Lærebok- og plananalyser
Arbeidet med lærebok- og planalyser bygger på en del foreløbige analyser som
er gjort på seksjonen. Dette arbeidet vil bli foretatt av det faglige
personellet, der vi også vil trekke veksler på de lærebokanalysene som en del
hovedfagsstudenter gjennomfører i sine hovedoppgaver 2000-2001. Arbeidet med
lærebokanalyse vil foregå høsten 2001 - vinteren 2002.
TIDSPLAN
Høsten 2000
Våren 2001
Høsten 2001
Vår-høst 2002
LINK-ADRESSER TIL ANDRE EVALUERINGSPROSJEKT UNDER
TEMAOMRÅDE 1
Endring og utvikling ved R97 som bakgrunn for videre planlegging og justering – matematikkfaget som kasus
Ansvarlig: Høgskoledosent Gard Brekke
http://www-not.hit.no/samarbeid/tfn/eval97/
Kvalitetssikring av læringsutbyttet i norsk skriftlig.
Ansvarlig: Professor Lars Sigfred Evensen
Mine og dine – eller våre tekster?
Ansvarlig: Førstelektor Sidsel Lied
http://www.hihm.no/sidsellied/
L97 – Fra blå praktbok til grå hverdag? Evaluering av grunnskolereformens konsekvenser
for kroppsøvingsfaget.
Ansvarlig: Høgskoledosent Einar Berggraf Jacobsen
Evaluering av samfunnsfag i reform 97
Ansvarlig: Professor Karl Egil Johansen og førstelektor Jonas Christophersen
http://home.hib.no/ansatte/jac/SAMFUNNSFAGEVALUERING.htm
Fra forming til Kunst og håndverk – vurdering av erfaringer i faget i Reform 97
og ønskelige tiltak for videre utvikling.
Ansvarlig: Førsteamanuensis Steinar Kjosavik
Klasserommets praksisformer etter reform 97.
Ansvarlig: Førsteamanuensis Kirsti Klette
http://www.uv.uio.no/pfi/prosjekt/klette/hjemmeside.html
Natur- og miljøfag etter Reform 97, en evaluering ut fra et elevperspektiv.
Ansvarlig: Førsteamanuensis Johs Tveita
http://www.hihm.no/r97evaluering/prosjekt22/index.htm
Ansvarlig for hjemmeside: jac@hib.no
Sist oppdatert: 14.6.01