2. Gjøre ulike undersøkelser av fisken.
4. Undersøke leveforholdene (miljøet) til
fisken.
Det kan være kjekt og
lærerikt å jobbe med fisk i ferskvann.
Ørret er en av de vanligste ferskvannsfiskene i Norge. Her er noen forslag til aktiviteter man kan
gjøre i forbindelse med ørret i ferskvann:
Det er ulike måter å fange
fisken på, for eksempel:
Fordelen med fiskestang er at
alle elevene aktivt kan delta i fangsten.
De som ikke har fiskestang, kan forholdsvis enkelt lage en ved å kutte
av en grein på et tre og feste et snøre med en egnet krok eller flue på. Barn under 16 år har rett til å fiske gratis
med fiskestang. En ulempe med fiskestang
kan være at man ikke får så mye fisk.
For å fiske med garn, må man
ha tillatelse av en grunneier til innsjøen.
Har man ikke garn, kan det bli litt kostbart. Et ørretgarn koster gjerne ca 200 kroner, og
man trenger gjerne et par stykker, helst med ulik maskevidde. En annen ulempe kan være at det kan være
vanskelig å gjennomføre uten hjelp av båt og en eller flere voksne
medhjelpere. Det er dessuten best å
sette garnene på kveldstid og trekke de om morningen. Hvis man skal gjøre veldig mye ut av det kan
man drive prøvefiske med garn. Det er
litt mer komplisert, blant annet må man ha tillatelse fra Direktoratet for
Naturforvaltning, og et slikt spesialgarn koster ca. 2000 kroner. Men det er mulig å gjennomføre for en
skoleklasse. Man kan lese mer om dette i
www.miljolare.no . Fordelen med garnfiske er at det vanligvis
gir god fangst.
På Bergsdalen
skule valgte vi å fiske med en strandnot
siden en slik allerede fantes i bygden.
Ellers kan det være kostbart å skaffe seg en slik. Fordelen med en not fremfor garn er at fisken
ikke setter seg fast i maskene siden de er så små i noten. Dermed kommer fisken uskadd fra fangsten. En annen fordel er at noten settes ut og dras
inn igjen med en gang. Dermed kan alt
gjøres i skoletiden. Vanligvis trenger
man en båt for å sette ut noten. Det
kreves normalt hjelp av voksne som har satt en not før, men elevene kan være
med å dra inn noten. Det er en fordel å
dra inn strandnoten i et grunt strandområde med sandbunn eller grus, helst uten
vegetasjon.
Strandnoten er i ferd med å bli dradd inn (foto: Karstein Erstad)
2.
Gjøre ulike undersøkelser av fisken.
Når fisken er fanget kan man
gjøre ulike undersøkelser av fisken, for eksempel:
2a. Hvordan
den svømmer og puster.
Før man dreper fisken, kan
det være greit å se hvordan den bruker kroppen og finnene når den svømmer, og
munnen og gjellelokkene når den puster.
Elever studerer hvordan ørreten oppfører seg (foto: Karstein Erstad)
2b. Måle
lengde og vekt.
Det er best å drepe fisken
før man måler lengde og vekt. Man dreper
ørreten ved å slå den hardt i hodet med en stein eller lignende, eller man kan
brekke nakken på den eller stikke en kniv gjennom hodet. Lengde kan måles ved en linjal og måles fra
snutespiss til bakkant av halefinne og kan oppgis i cm (gjerne i nærmeste hele
eller halve cm). Vekten kan måles ved en
brevvekt eller en annen nokså nøyaktig vekt og oppgis i nærmeste hele
gram. Hvis du vil se lengde og vekt på
de 23 ørretene vi fikk i Småbrekkevatnet, klikk her.
Elever i ferd med å veie ørreten (foto: Karstein Erstad)
2c. Regne ut
kondisjonsfaktor.
Hvis man har med elever på
mellomtrinnet eller eldre, kan man forsøke å regne ut kondisjonsfaktoren til
fisken. Den regnes ut etter følgende
formel:
Kondisjonsfaktor = vekt *
100 : (Lengde * lengde * lengde)
(der vekten angis i gram og lengden i cm)
Selv om kondisjonsfaktoren
(K-faktor) kan variere litt etter hvilken type ørret vi har fanget (sjøørret, innsjøørret, bekkørret),
sier den også litt om mattilgangen for ørreten.
Generelt sier vi at jo høyere K-faktor, jo feitere den er i forhold til
lengden, dess bedre kondisjon har den.
En sier gjerne at fisk med
K-faktor på 0,8 eller lavere er mager eller har dårlig kondisjon, fisk med kondisjonsfaktor på 0,9 – 1,1
er normal, mens fisk på 1,2 eller mer er feit eller med god kondisjon. Er du interessert i å se kondisjonsfaktorene
på fiskene vi fanget i Småbrekkevatnet, klikk her.
2d. Sløye
fisken og se på innvoller og innhold i magesekk.
Før dere sløyer fisken, kan
dere se på de røde gjellene. De henger
fast på noen forbenete gjellebuer. På disse kan dere også se noen
gjellegitterstaver som brukes til å fange små planktondyr med.
Sløy fisken forsiktig med en
skalpell eller forholdsvis skarp kniv.
Ikke stikk kniven for dypt inn, da skjæres gjerne innvollene opp. Prøv å finn hjertet som ligger like bak
gjellene, leveren (rød på farge), tarmsystemet med magesekken. Denne kan dere skjære opp og se om dere kan
finne ut hva ørreten har spist. Man kan
også se mange blindsekker festet til tarmsystemet. Videre kan man se en mørkerød milt. Man kan prøve å kjønnsbestemme ørreten. En hann har 2 sekker med hvit melke, mens
hunnene har 2 ovarier med orange egg. Ørreten har en tynn svømmeblære opp mot
ryggvirvlene og over svømmeblæren kan man på hver side av ryggvirvlene se de
mørkerøde nyrene (ofte kalt blodrender).
Når man har sløyd fisken, kan
man også se på fiskekjøttets farge. Kjøttfargen blir gjerne beskrevet som rød,
lys rød eller hvit. Det er maten som
ørreten spiser som gjør fiskekjøttet rødt.
Det er særlig visse typer krepsdyr, f. eks. marflo, som gir rødfarge.
2e. Gjøre andre undersøkelser.
Hvis man har mye tid,
ressurser og kontakt med folk med erfaring fra fiskeundersøkelser, kan man
gjøre ytterligere undersøkelser av fisken.
Man kan se på kjønnsmodning
ved å se på hvor store gonadene (kjønnskjertlene) er i forhold til bukhulens
lengde. Man kan se på fyllingsgrad av magesekk, alder
ved å se på fiskens skjell eller øresteiner.
Man kan lese mer om slike undersøkelser bl. a. på www.miljolare.no i ”kompendium for
prøvetaking av fisk”.
Mye av dette er imidlertid
tidkrevende og krever ofte hjelp av folk med erfaring fra slike undersøkelser.
For å utnytte fiskeressursene
fullt ut, bør det være aktuelt å lage mat av fisken. Det enkleste er gjerne å steke fisken mens
den er fersk på stormkjøkken. Dette går
fort og oftest greit å gjennomføre med en skoleklasse. En mulig fremgangsmåte kan da være:
Fisken må være grundig renset
og vasket. Lag gjerne små snitt i siden på fisken. Ta gjerne av hodet, men halen kan sitte
på. Man kan vende fisken i hvetemel, men
hvis man vil gjøre det enklere, er det nok å gni fisken inn med litt salt og
pepper, også inni bukhulen. Er det einerbusker i nærheten, kan man også ha noen einerbær inni
bukhulen. Brun så smør i stekepannen og
stek fisken på begge sider til den er passe brun. Avhengig av varme og størrelse på fisken, tar
det i størrelsesorden 5 min. på hver side.
Sjekk med en kniv om den er ferdigstekt ved å stikke en kniv inn ved
ryggfinnen. Den er ferdig hvis kjøttet
løsner lett fra beinet. Om ønskelig, kan
en ha litt kald eller varm rømme til.
Server gjerne sammen med kokte poteter og grønnsaker som skjæres i småbiter
før koking, for ikke å bruke for lang tid.
Har man tid, kan man selvsagt
lage andre spennede retter av ørreten.
Elever i ferd med å steke ørret på stormkjøkken (foto:
Karstein Erstad)
4.
Undersøke leveforholdene (miljøet) til fisken.
Ørret og annen fisk i
ferskvann er avhengig av både livløse (abiotiske) miljøfaktorer som for eksempel oksygen,
temperatur og pH (surhetsgrad) og andre
organismer som kan være byttedyr eller konkurrenter til ørreten.
I de fleste elver og bekker
er det rikelig med oksygen i vannet fordi det kommer oksygen i vannet når
vannet blandes med luft når det renner ned fosser og stryk. I mange innsjøer kan det bli for lite oksygen
i vannet i dypere vannlag, særlig sommer og vinter da vannlagene er stabile og
ikke lett blandes med hverandre. I
skolesammenheng kan det være litt vanskelig og ressurskrevende å måle
oksygenmengden i vannet. Det kreves
enten en elektrisk oksygenmåler med elektrode som koster i størrelsesorden 6000
kroner eller et kjemisk oksygensett som gjerne koster ca. 500 kroner. I og med at de fleste elver og bekker har
rikelig med oksygen, er det neppe regningssvarende å måle oksygennengder
her. I innsjøer kan det være aktuelt å
måle oksygenmengden. For de som er
interessert i det, kan vi henvise til www.miljolare.no
og punktene ”smådyr i ferskvann” og herunder ”er det nok oksygen i vatnet”.
Temperaturen kan alltid være
grei å måle og den er enkel å måle med et termometer i overflatevannlaget. Hvis man skal måle temperaturen i dypere
vannlag, må man anskaffe eller lage en vannhenter som
kan hente opp vann fra de dypere vannlag.
Ørreten kan leve innenfor et
begrenset surhetsområde. Statens forurensingstilsyn (SFT) har laget et klassifiseringssystem for tilstand i
ferskvann (SFT 1997) der pH > 6,5 regnes som meget
god, pH på 6,0
– 6,5 regnes som god, pH på 5,5 – 6,0 regnes som mindre god, pH på 5,0 – 5,5
regnes som dårlig og pH <5,0 er meget dårlig. Når pH er lav, rammer det først og fremst
forplantningen til ørreten slik at den vil dø ut over tid. Det går ikke an å sette en nøyaktig pH-grense hvor ørreten dør.
Det er avhengig av flere ting i tillegg til alder, for eksempel
aluminiuminnholdet i vannet (mye aluminium er skadelig for ørreten) og
humusinnholdet i vannet (mye humus kan binde aluminium og dermed være gunstig)
for å nevne noe, men når pH er mindre enn 5 er forplantningen normalt svak
eller manglende og dermed vil ørretstammen dø ut. Det er heller ikke så enkelt å måle pH
skikkelig i skolesammenheng. pH-papir og såkalte pH-strips i
plast er upålitelige til å måle pH i vann.
Noe som er bedre kalles gjerne pH-komparator
hvor man etter å ha tilsatt vannprøven noen kjemikalier, sammenligner fargen
mot en fargeskala som tilsvarer ulike pH-verdier. Men selv disse som gjerne
koster i størrelsesorden 800 kroner, fungerer ofte ikke godt nok, særlig ikke i
ionefattig vann (vann med lite salter) som man har
mye av på for eksempel Vestlandet. Det
kreves da et elektrisk pH-meter med elektrode som
kalibreres mot noen bufferløsninger med kjent pH. Slike pH-metre
koster gjerne ca. 4000 kroner. Man kan
lese mer om surhet i vann på www.miljolare.no under ”smådyr i ferskvatn”
og videre under ”Er vatnet vårt surt?”
Undersøke andre
organismer i ferskvann.
En grei og lærerik aktivitet
knyttet til ferskvann er å undersøke organsimer som lever i vannet, enten
innsjøen, elven eller bekken. Det kan
være aktuelt å undersøke både planter og dyr, men jeg vil her bare informere
litt mer om det å undersøke dyrelivet i vannet da det gjerne er mest aktuelt og
utbytterikt for elevene særlig i sammenheng med ørretundersøkelse som vi har
tatt for oss ovenfor. Hvilke smådyr som
finnes i vannet har nemlig betydning for ørreten og hvilke smådyr som finnes
gjenspeiler også vannkvaliteten i innsjøen, elven eller bekken.
Utstyr pr. gruppe av elever:
1 dørslag (sikt, håv eller
lignende) gjerne montert på en stang/skaft (kan lages av en gren)
1 plastbakke (vaskefat eller
lignende)
1 sugepipette (helst i plast
som ikke knuses)
1 – 2 skjeer i
plast/metall/tre
(eventuelt pinsetter, men
pipetter/skjeer fungerer normalt bedre fordi pinsettene lett klemmer livet av
smådyrene)
Bestemmelseslitteratur
(en liten lupe kan være grei
å ha, men er ikke helt nødvendig)
Gjennomføring.
Smådyrene kan fanges i vannet
med forskjellige teknikker. En grei
metode er å ta opp steiner fra vannet og se om det kryper smådyr på dem. Det gjør det ofte, særlig på undersiden av
steinene. En annen metode er å bruke
dørslaget (sikten/håven) gjennom vannet, særlig der det er vegetasjon i
vannet. Mange dyr lever på og i mellom
planter som kan være både mat og skjulested for smådyrene. Hvis det er strøm i vannet, kan en elev
sparke opp bunnmaterialet i vannet, mens en annen elev står nedenfor med
håven for å fange opp det som kommer drivende, herunder gjerne smådyr. En bør undersøke litt ulike steder/miljøer i
vannet da ulike dyr gjerne er tilpasset å leve litt ulike steder.
Når en har fanget dyrene, kan
en ha de oppi vaskefatet/plastkaret med litt vann i, slik at dyrene kan bevege
seg i vannet eller langs bunnen av karet i et vannmiljø som de er vant
til. Så kan man studere hvordan dyrene
beveger seg, oppfører seg, eventuelt hvordan de får tak i oksygen. Da kan man f. eks. se at igler og
flimmermark som gjerne kan være vanskelig å skille for noen, beveger seg
forskjellig. Flimmermarkene glir liksom
med jevn bevegelse bortover bunnen mens iglene strekker seg fram, fester seg
med en sugekopp og trekker så resten av kroppen etter. Man kan også se at enkelte insekter må opp
til overflaten for å få oksygen mens andre dyr kan være nedi vannet hele tiden
og kan få oksygen for eksempel gjennom noen ytre
gjeller.
Det er ofte greiest (særlig
hvis det ikke regner) å prøve å bestemme dyrene (finne ut hva de heter, hvilke
gruppe de hører til) ute i felten. Da
blir det mindre søl inne, og man kan slippe dyrene uti vannet etterpå. Det finnes forskjellig bestemmelseslitteratur
man kan bruke, se litteraturliste.
Hvis man ønsker å ta vare på
noen av dyrene i lengre tid, for eksempel for å få hjelp til å bestemme de, kan
det være greit å ha litt teknisk sprit på ca 70 % og oppbevare dyrene på.
I bakgrunnen en elev som fanger småkryp med stangsil, i forgrunnen letes det etter småkryp i en
plastbakke (foto: Karstein Erstad)
Etterarbeid.
Når man har funnet ut hvilke
dyr som lever i vannet, kan man prøve å finne ut mer om dyrene og de krav de
for eksempel stiller til miljøet.
Enkelte dyr klarer seg f. eks. ikke i surt vann, og hvis dere finner
slike i vannet er det tegn på at vannet ikke er surt. Ferskvannsdyr som er ømtålige for surt vann
er f. eks. ferskvannskreps, krepsdyret marflo, ferskvannssnegler, de fleste
muslinger og døgnfluer av slekten Baetis. Disse dyrene trives i kalkrike vann. Felles
for disse er at de krever kalk for skalldannelsen og kalk er gjerne mangelvare
i surt vann. Ellers ville nemlig kalken
kunne nøytralisert den sure nedbøren.
Det er denne egenskapen ved kalk som gjør at en tilsetter kalk til mange
sure vassdrag. Andre dyr tåler surt vann
ganske godt. Eksempler på slike er
buksvømmere, biller og øyenstikkere og hvis disse dominerer, kan det være en
indikasjon på surt vann.
Noen innsjøer og vassdrag er
næringsrike mens andre er næringsfattige.
Da tenker en først og fremst på innholdet av plantenæringsstoffer i
vannet, særlig mengden av nitrogen- og fosforholdigen
næringsstoffer. Selvsagt finnes der også
noen innsjøer midt i mellom. De er
gjerne middels næringsrike eller mesotrofe som det
også kalles. Noen dyr trives i
næringsfattig vann mens andre trives i næringsrikt vann mens andre igjen har
nokså vid toleranse. Dermed kan også de
dyrene dere finner kanskje også gi en pekepinn på næringstilstanden i vannet. Hvis vannet er næringsfattig trives gjerne
steinfluer, døgnfluer, vårfluer, marflo og ørret, men hvis vannet er
næringsrikt finner en gjerne få eller lite av disse mens en gjerne finner
rikelige mengder av igler, snegler, muslinger, gråsugge, mudderfluer, røde
mygglarver, tubifexmark og fisk som mort, abbor og
gjedde. Grunnen til at noen arter dør ut
hvis næringsinnholdet blir for stort, er ofte at oksygenmengden blir for liten
for disse artene i næringsrike innsjøer.
Noen dyr har stor innvirkning
på ørreten i vannet. Særlig viktig er
krepsdyret marflo som har stor betydning for kjøttfargen hos ørret. Når ørreten spiser mye marflo, blir
fiskekjøttet hos ørreten rødlig på farge.
Berg, Ø. 1997. Barnas bok om livet i ferskvann. Damm.
Borgstrøm, R. og L.P. Hansen 1987. Fisk
i ferskvann. Landbruksforlaget,
Oslo.
Jonsson, B. og D. Matzow (red.)
1979. Fisk i vann og vassdrag. Aschehoug, Oslo.
KPT-Naturfag. 1989.
Mininøkkel – smådyr i og ved ferskvann. KPT,
Kristiansund.
Lofterud, C. 1987. Langs
elv og bekk. Landbruksforlaget, Oslo.
Nordbakke, R. 2000. Bestemmelsesnøkkel
for smådyr i ferskvann. Aschehoug, Oslo.
Statens forurensningstilsyn
1997. Klassifisering av miljøkvalitet i
vannforekomster. SFT-fakta
nr. 5, 1997.
Størset, L. 1995. Smådyr
i ferskvann. Tapir, Trondheim.
Økland, J. 1992. Dyreliv i vann og vassdrag. Cappelen,
Oslo.
Økland, J. og K.A. Økland 1995-1999. Vann
og vassdrag, bind 1-4. Vett og Viten, Stabekk.
Ørret fanget med håv i Småbrekkevannet
i Bergsdalen 22/9-05. |
|
|
|
|
||||
ørret nr. |
lengde cm |
vekt g |
K-faktor |
|
|
|
|
|
1 |
22 |
85 |
0,79827198 |
|
|
|
|
|
2 |
19,5 |
65 |
0,87661626 |
|
|
|
|
|
3 |
20 |
70 |
0,875 |
|
|
|
|
|
4 |
19 |
60 |
0,87476308 |
|
|
|
|
|
5 |
16 |
35 |
0,85449219 |
|
|
|
|
|
6 |
17,5 |
50 |
0,93294461 |
|
|
|
|
|
7 |
13 |
25 |
1,13791534 |
|
|
|
|
|
8 |
8,5 |
5 |
0,8141665 |
|
|
|
|
|
9 |
10 |
10 |
1 |
|
|
|
|
|
10 |
12 |
20 |
1,15740741 |
|
|
|
|
|
11 |
15 |
30 |
0,88888889 |
|
|
|
|
|
12 |
10 |
20 |
2 |
? |
|
|
|
|
13 |
10 |
10 |
1 |
|
|
|
|
|
14 |
8,5 |
5 |
0,8141665 |
|
|
|
|
|
15 |
10 |
5 |
0,5 |
|
|
|
|
|
16 |
22 |
90 |
0,84522915 |
|
|
|
|
|
17 |
20 |
70 |
0,875 |
|
|
|
|
|
18 |
19 |
65 |
0,94766001 |
|
|
|
|
|
19 |
16 |
40 |
0,9765625 |
|
|
|
|
|
20 |
8 |
4 |
0,78125 |
|
|
|
|
|
21 |
13 |
20 |
0,91033227 |
|
|
|
|
|
22 |
9,5 |
5 |
0,58317539 |
|
|
|
|
|
23 |
10 |
10 |
1 |
|
|
|
|
|
|
328,5 |
799 |
21,4438421 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Velger å se bort fra fisk nr. 12, da
blir det 19,44/22 som medfører at gj.snittlig
K-faktor blir 0,88 |
||||||
|
|
Det tyder på mager fisk (0,9-1,1 er
normal). |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|