Tilbake til startsiden

 

Gerd Grimsæth

HiB

 

 

Bergsdalsprosjektet

 

       Samspill – læringsmiljø – tilpasset opplæring

 

 

 

 

Bakgrunn

Et av Bergsdalsprosjektets formål er å utvikle en pedagogikk og pedagogisk kompetanse som ivaretar og videreutvikler det beste i en undervisning basert på lokal identitet. En grendeskole bestående av 15 elever og 3 lærere i deltidsstilling på denne skolen, er avhengig av et godt læringsmiljø og samspill mellom de ulike aktørene for at enhver elev skal være i kontinuerlig utvikling. Her kan ingen falle utenfor, for her finnes ikke alternative venner eller lærere en kan støtte seg til. Elever og lærere står og faller på den fellesskapen de utvikler sammen.

 

 

Observasjon av miljø og læring på Bergsdalen skule 15.05.2006

Elever og lærere stiller seg åpent til skue når de inviterer fagpersoner til observasjon av læring og samspill en hel arbeidsdag. Det er modig gjort.

Lærerne viste til ukeplaner utviklet på grunnlag av        læreplaner. Hver elev hadde sin tilpassede ukeplan ut fra hvilket trinn eleven tilhørte og ut fra en individuell tilpasset plan. Elevene jobbet i ulike grupper i løpet av dagen. Tema for dagen var 17. mai. Ulike fag var integrert i tema; matematikk, historie, samfunnsfag, norsk, matlaging og forming. Arbeidsoppgavene denne dagen munnet ut i konkrete arbeider som skulle bli hele bygden til del på selve 17. mai (to dager senere). Tilpasningen til bygdens feiring av 17. mai 2006 hadde sitt tydelige utgangspunkt i grunnlovens opprinnelse. Gjennom små fellessamlinger i løpet av skoledagen, kom dette frem. Dette er et eksempel på at Bergsdalen skole tar ansvar for å være en samfunnsaktiv institusjon i sitt nærmiljø. Det tar tid og energi å utvikle en slik tradisjon – og den er viktig å bevare for fremtiden.

 

Det er tydelig at lærerne ved skolen har klart å gjennomføre prinsippet om at de eldre elevene profiterer på å veilede de yngre elevene. Slik kan en i ytterste konsekvens si at de yngste elevene har et mangfold av ”lærere” i løpet av en dag.

En fådelt skole som Bergsdalen skole har en stor frihet i organisering av undervisningen. Dersom organiseringen har utgangspunkt i en tilpasset undervisning, oppnår skolen her en dobbel fortjeneste.

Med stor tetthet av lærere/elevveiledere opplever vi og mindre bruk av eller behov for spesialundervisning. Dermed unngår en også en mulig stigmatisering av enkelt elever.

 

Fra et pedagogisk synspunkt kan det hevdes at alderblanding har klare fortrinn. Gjennom en slik organisering er det lettere å sikre ansvarslæring og sosial læring - og det legges bedre til rette for at elevene kan brukes aktivt i det skolefaglige læringsarbeidet.

 

Alt i alt vil jeg si at lærerne og elevene ved Bergsdalen skole klarte å gjennomføre en skoledag hvor fagene var integrert i temaet 17.mai som igjen var integrert i bygdens tradisjoner og kultur for feiring av dagen - samtidig som elevene samarbeidet og lærte av hverandre på tvers av alder og modning.

 

Et viktig pedagogisk prinsipp som gjennomføres ved Bergsdalen skole, er at skoledagen avsluttes ved at enkelte elever gjør rede for hva han/hun har lært den dagen. I tillegg forteller elever hva medelever har mestret - eller om positive handlinger mot/for medelever. I europeisk sammenheng pekes det på at norsk opplæring ikke har vært gode nok til å fokusere på hva elevene lærer og har lært i løpet av en dag eller en periode. Det er et viktig pedagogisk prinsipp for å opprettholde motivasjon for læring å gjøre elevene bevisst på de små fremskritt. Slik ligger Bergsdalen skole i forkant ved å sette fokus på faglig og sosial fremgang. De oppmuntres til å fortsette å bruke oppsummeringen ved dagens slutt – og gjerne også innføre periode oppsummering.

 

 

Samspill elever mellom - og mellom elever og lærere

Det er vanskelig å peke på noe problemfelt innenfor samspill og kommunikasjon som trenger å endres. Det er overraskende å møte et slikt velfungerende miljø innenfor en skole. En kan grunne på hvorfor – og finner vel ikke noe annet svar enn god kjennskap til hverandre i betydningen av at enkeltelever kjenner medelever og familie/slekt, danner en trygghet for den enkelte. Videre er elevene i større grad avhengig av hverandre, en kan ikke velge og vrake blant hundrevis. Det kan og ha betydning at flere av elevene har søsken på skolen, og dermed vil de i større grad ta vare på hverandre.

 

Det var spesielt å være observatør og deltaker i friminuttene. Da spilte elevene ”slåball” der samtlige elever fra 1. til 7. klasse deltok på sine premisser. Og spillet gikk med stor entusiasme. De var raskt i gang og raske til å heie på hverandre – slik at det ble et driv i spillet.

 

Matlaging foregikk utendørs. Her deltok alle. Elevene kom hurtig i gang, innfant seg med sine arbeidsoppgaver og hjalp hverandre. Og best av alt, de ryddet uten videre spørsmål.

Det sosiale fellesskapet gir opplevelse av samhørighet, trygghet og trivsel. 

Barnehagens barn spiste sammen med oss. Det var flott å se hvorledes elevene hjalp, serverte og etterpå lekte med barnhagebarnene. Men så skal en vel ikke glemme at de fleste var søsken av noen av elevene. Bergsdalen skole er en skole der det ligger naturlig å ta hensyn til de yngre og således er det uaktuelt å sette i gang programmer, slik andre skoler må, for utvikling av empati hos elevene.

 

Ingen av lærerne ved skolen bor i Bergsdalen. Linn har vært der i 6 år, så hun er kjent og har fått satt sitt preg på skolen. Maya har og vært der noen år, og hennes innsats er kjent. Wenche er ny, (og andre kan ha vært innom de senere år,) men alle tre vil være tydelige lærere og det setter sitt preg på denne lille skolen. Skolen er avhengig av dem. Det betyr at sammen med bygdens interesse for bevaring av skolen, er det lærernes kompetanse og entusiasme som er av avgjørende betydning.

Relasjonen mellom lærer og elev og læreres evne til å kommunisere med eleven står sentralt når det gjelder å forstå elevene. Skal vi som lærere forstå elevenes måte og lære på og deres handlinger, er det nødvendig å ha en nær relasjon og et tillitsforhold til elevene. Pedagogikk er i stor grad en mellommenneskelig aktivitet. Et godt forhold mellom elev og lærer gir ikke bare læreren forståelse og innsikt, men har og avgjørende betydning for elevens vekst og utvikling.

 

Det understrekes i læreplanverket for den 10-årige grunnskolen at skolen ikke bare skal være fag. Skolen skal også være identitetsdannende. Hendelser og erfaringer fra den sosiale virkeligheten barn lever i, bør anvendes aktivt i den sosiale og personlig læringen som foregår i skolen. På Bergsdalen skole er lærertettheten stor, det faller lett å bli kjent med den enkelte elev og elevens verden utenfor skolen. Slik integreres bygden og skolens liv i hverandre.

 

Selv i små skoler er det mulig å ha store problemer. Bergsdalen skoles ressurs er det enestående læringsmiljø. Men elevene på Bergsdalen skole er barn av vår tid. Det betyr at de tidvis også har sitt å stri med. Poenget er da hvorledes de blir møtt på skolen. Det kom frem i samtale med lærerne at det som burde endres på i samarbeid med hjem, ble tatt fatt i tidlig fordi miljøet er gjennomsiktig. Slik unngår en at noe blir et større problem eller en oppnår at saker fort kan bli blitt meldt til rette instanser og arbeides med for endring/forbedring.

 

 

Tilpasset opplæring

Når 15 elever sprer seg over de fleste årstrinn, og enkelte til og med er alene på sitt trinn, sier det seg at tilpasset opplæring ligger snublende nær for den enkelte. Forutsetningen er at læreren ikke tar utgangspunkt i lærebøkene, men i elevens ståsted. Tilpasset opplæring kan best forstås og fortolkes ut fra hvordan elevene svarer på og samspiller med den undervisningen skolen gir. Med andre ord, tilpasset opplæring kan ikke identifiseres gjennom bruk av bestemte typer av metoder eller organiseringer skolen benytter. Kvalitetskriterier som kan bidra til tilpasset opplæring, må inneholde følgende verdier:

1. Inkluderende fellesskap.

2. Variasjoner og valg i utfordringer og aktivitetsformer.

3. Ta utgangspunkt i elevenes kompetanse og erfaringer.

4. Ha relevans for elevens nåtid og fremtid.

5. Vise sammenheng innenfor de ulike delene av opplæringen.

 

Generelt finner de fleste lærere punkt 1 vanskelig. Skoler har lange tradisjoner for særtiltak for enkeltelever. For Bergsdalen skole med sine 15 elever er det motsatt, unødvendig med særtiltak. Det er ikke spesielt at en elev alene tilhører ett klassetrinn. Da blir naturlig å være sammen flere trinn fordi samarbeid er nødvendig. Med andre ord kan en si at et inkluderende fellesskap er til stede.

Når det gjelder punkt 2 er det tradisjonelt lettere for lærerne å tilrettelegge. På dette området har lærerne god kompetanse gjennom utdannelse og erfaringer.

Bergsdalen skole har spesielt satset på punkt 3 og skal således ha opparbeidet kompetanse på dette området gjennom samarbeid med lokal næring og tradisjoner.

Således får en håpe at punkt 4 er oppnådd gjennom punkt 3.

Til slutt gjenstår punkt 5. Den dagen jeg var til stede var som tidligere nevnt mange ulike fag integrert i et arbeidstema. Så kan det virke som lærerne har stor forståelse for sammenheng mellom fag - og mellom ulike fag og elevenes hverdag.

Så blir det opp til lærerne å dokumentere det arbeidet de gjør i forhold til tilpasset opplæring. Og det burde gå greit å beskrive det de allerede har oppnådd når det gjelder tilpasset opplæring.

 

 

Konklusjon

Bergsdalen skole har et læringsmiljø og samspill aktørene i mellom som gir et godt grunnlag for læring og trivsel. Gjennom sin organisering, antall elever og pedagogiske prinsipper er grunnlaget for tilpasset opplæring nærmest gitt. Utgangspunktet er godt for videre arbeid både for lærere og elever. Deres oppgave blir å opprettholde og videreføre disse viktige prinsipper. I hverdagen - og når elever og lærere slutter og nye begynner- vil der alltid være utfordringer og nye muligheter som skolen må ta fatt i.

 

I hverdagen kan der være enkeltepisoder og tidvis enkeltelever grunnet ulike hjemmeforhold som kan by på utfordringer for skolen i Bergsdalen som for elle andre skoler. Det er også blitt diskutert i etterarbeid med lærerne ved Bergsdalen skole og meg. Men skolen er liten og anonymiteten viktig og de legger ikke grunnlag for prinsipielle vansker for Bergsdalen skole.

 

Generelt skal skoler i Norge satse på leseopplæring og leseutvikling. Bergsdalen skole har tidligere praktisert lesekurs/leseuker. Det ble de oppfordret til å fortsette med.

 

Tilbake til startsiden