Gerd Grimsæth
HiB
Bergsdalsprosjektet
Samspill –
læringsmiljø – tilpasset opplæring
Bakgrunn
Et av
Bergsdalsprosjektets formål er å utvikle en pedagogikk og pedagogisk kompetanse
som ivaretar og videreutvikler det beste i en undervisning basert på lokal
identitet. En grendeskole bestående av 15 elever og 3 lærere i deltidsstilling
på denne skolen, er avhengig av et godt læringsmiljø og samspill mellom de
ulike aktørene for at enhver elev skal være i kontinuerlig utvikling. Her kan
ingen falle utenfor, for her finnes ikke alternative venner eller lærere en kan
støtte seg til. Elever og lærere står og faller på den fellesskapen de utvikler
sammen.
Observasjon av
miljø og læring på Bergsdalen skule 15.05.2006
Elever og lærere stiller seg åpent til skue når de inviterer
fagpersoner til observasjon av læring og samspill en hel arbeidsdag. Det er
modig gjort.
Lærerne viste til ukeplaner utviklet på grunnlag av læreplaner. Hver elev hadde sin
tilpassede ukeplan ut fra hvilket trinn eleven tilhørte og ut fra en
individuell tilpasset plan. Elevene jobbet i ulike grupper i løpet av dagen.
Tema for dagen var 17. mai. Ulike fag var integrert i tema; matematikk,
historie, samfunnsfag, norsk, matlaging og forming. Arbeidsoppgavene denne
dagen munnet ut i konkrete arbeider som skulle bli hele bygden til del på selve
17. mai (to dager senere). Tilpasningen til bygdens feiring av 17. mai 2006
hadde sitt tydelige utgangspunkt i grunnlovens opprinnelse. Gjennom små
fellessamlinger i løpet av skoledagen, kom dette frem. Dette er et eksempel på
at Bergsdalen skole tar ansvar for å være en samfunnsaktiv institusjon i sitt
nærmiljø. Det tar tid og energi å utvikle en slik tradisjon – og den er viktig
å bevare for fremtiden.
Det er tydelig at lærerne ved skolen har klart å gjennomføre prinsippet
om at de eldre elevene profiterer på å veilede de yngre elevene. Slik kan en i
ytterste konsekvens si at de yngste elevene har et mangfold av ”lærere” i løpet
av en dag.
En fådelt skole som Bergsdalen skole har en stor frihet i organisering
av undervisningen. Dersom organiseringen har utgangspunkt i en tilpasset
undervisning, oppnår skolen her en dobbel fortjeneste.
Med stor tetthet av lærere/elevveiledere opplever vi og mindre bruk av
eller behov for spesialundervisning. Dermed unngår en også en mulig
stigmatisering av enkelt elever.
Fra et pedagogisk synspunkt kan det hevdes at alderblanding har klare
fortrinn. Gjennom en slik organisering er det lettere å sikre ansvarslæring og
sosial læring - og det legges bedre til rette for at elevene kan brukes aktivt
i det skolefaglige læringsarbeidet.
Alt i alt vil jeg si at lærerne og elevene ved Bergsdalen skole klarte
å gjennomføre en skoledag hvor fagene var integrert i temaet 17.mai som igjen
var integrert i bygdens tradisjoner og kultur for feiring av dagen - samtidig som
elevene samarbeidet og lærte av hverandre på tvers av alder og modning.
Et viktig pedagogisk prinsipp som gjennomføres ved Bergsdalen skole, er
at skoledagen avsluttes ved at enkelte elever gjør rede for hva han/hun har
lært den dagen. I tillegg forteller elever hva medelever har mestret - eller om
positive handlinger mot/for medelever. I europeisk sammenheng pekes det på at
norsk opplæring ikke har vært gode nok til å fokusere på hva elevene lærer og
har lært i løpet av en dag eller en periode. Det er et viktig pedagogisk
prinsipp for å opprettholde motivasjon for læring å gjøre elevene bevisst på de
små fremskritt. Slik ligger Bergsdalen skole i forkant ved å sette fokus på
faglig og sosial fremgang. De oppmuntres til å fortsette å bruke oppsummeringen
ved dagens slutt – og gjerne også innføre periode oppsummering.
Samspill elever mellom - og mellom elever og lærere
Det er vanskelig å peke på noe problemfelt innenfor samspill og
kommunikasjon som trenger å endres. Det er overraskende å møte et slikt velfungerende
miljø innenfor en skole. En kan grunne på hvorfor – og finner vel ikke noe
annet svar enn god kjennskap til hverandre i betydningen av at enkeltelever
kjenner medelever og familie/slekt, danner en trygghet for den enkelte. Videre
er elevene i større grad avhengig av hverandre, en kan ikke velge og vrake
blant hundrevis. Det kan og ha betydning at flere av elevene har søsken på
skolen, og dermed vil de i større grad ta vare på hverandre.
Det var spesielt å være observatør og deltaker i friminuttene. Da
spilte elevene ”slåball” der samtlige elever fra 1. til 7. klasse deltok på
sine premisser. Og spillet gikk med stor entusiasme. De var raskt i gang og
raske til å heie på hverandre – slik at det ble et driv i spillet.
Matlaging foregikk utendørs. Her deltok alle. Elevene kom hurtig i
gang, innfant seg med sine arbeidsoppgaver og hjalp hverandre. Og best av alt,
de ryddet uten videre spørsmål.
Det sosiale fellesskapet gir opplevelse av samhørighet, trygghet og
trivsel.
Barnehagens barn spiste sammen med oss. Det var flott å se hvorledes
elevene hjalp, serverte og etterpå lekte med barnhagebarnene. Men så skal en
vel ikke glemme at de fleste var søsken av noen av elevene. Bergsdalen skole er
en skole der det ligger naturlig å ta hensyn til de yngre og således er det
uaktuelt å sette i gang programmer, slik andre skoler må, for utvikling av
empati hos elevene.
Ingen av lærerne ved skolen bor i Bergsdalen. Linn har vært der i 6 år,
så hun er kjent og har fått satt sitt preg på skolen. Maya har og vært der noen
år, og hennes innsats er kjent. Wenche er ny, (og andre kan ha vært innom de
senere år,) men alle tre vil være tydelige lærere og det setter sitt preg på
denne lille skolen. Skolen er avhengig av dem. Det betyr at sammen med bygdens
interesse for bevaring av skolen, er det lærernes kompetanse og entusiasme som
er av avgjørende betydning.
Relasjonen mellom lærer og elev og læreres evne til å kommunisere med
eleven står sentralt når det gjelder å forstå elevene. Skal vi som lærere
forstå elevenes måte og lære på og deres handlinger, er det nødvendig å ha en
nær relasjon og et tillitsforhold til elevene. Pedagogikk er i stor grad en
mellommenneskelig aktivitet. Et godt forhold mellom elev og lærer gir ikke bare
læreren forståelse og innsikt, men har og avgjørende betydning for elevens
vekst og utvikling.
Det understrekes i læreplanverket for den 10-årige grunnskolen at
skolen ikke bare skal være fag. Skolen skal også være identitetsdannende.
Hendelser og erfaringer fra den sosiale virkeligheten barn lever i, bør
anvendes aktivt i den sosiale og personlig læringen som foregår i skolen. På
Bergsdalen skole er lærertettheten stor, det faller lett å bli kjent med den
enkelte elev og elevens verden utenfor skolen. Slik integreres bygden og
skolens liv i hverandre.
Selv i små skoler er det mulig å ha store problemer. Bergsdalen skoles
ressurs er det enestående læringsmiljø. Men elevene på Bergsdalen skole er barn
av vår tid. Det betyr at de tidvis også har sitt å stri med. Poenget er da
hvorledes de blir møtt på skolen. Det kom frem i samtale med lærerne at det som
burde endres på i samarbeid med hjem, ble tatt fatt i tidlig fordi miljøet er
gjennomsiktig. Slik unngår en at noe blir et større problem eller en oppnår at
saker fort kan bli blitt meldt til rette instanser og arbeides med for
endring/forbedring.
Tilpasset
opplæring
Når 15 elever sprer
seg over de fleste årstrinn, og enkelte til og med er alene på sitt trinn, sier
det seg at tilpasset opplæring ligger snublende nær for den enkelte. Forutsetningen
er at læreren ikke tar utgangspunkt i lærebøkene, men i elevens ståsted.
Tilpasset opplæring kan best forstås og fortolkes ut fra hvordan elevene svarer
på og samspiller med den undervisningen skolen gir. Med andre ord, tilpasset
opplæring kan ikke identifiseres gjennom bruk av bestemte typer av metoder
eller organiseringer skolen benytter. Kvalitetskriterier som kan bidra til
tilpasset opplæring, må inneholde følgende verdier:
1. Inkluderende
fellesskap.
2. Variasjoner og
valg i utfordringer og aktivitetsformer.
3. Ta utgangspunkt i
elevenes kompetanse og erfaringer.
5. Vise sammenheng
innenfor de ulike delene av opplæringen.
Generelt finner de
fleste lærere punkt 1 vanskelig. Skoler har lange tradisjoner for særtiltak for
enkeltelever. For Bergsdalen skole med sine 15 elever er det motsatt,
unødvendig med særtiltak. Det er ikke spesielt at en elev alene tilhører ett
klassetrinn. Da blir naturlig å være sammen flere trinn fordi samarbeid er
nødvendig. Med andre ord kan en si at et inkluderende fellesskap er til stede.
Når det gjelder punkt
2 er det tradisjonelt lettere for lærerne å tilrettelegge. På dette området har
lærerne god kompetanse gjennom utdannelse og erfaringer.
Bergsdalen skole har spesielt
satset på punkt 3 og skal således ha opparbeidet kompetanse på dette området
gjennom samarbeid med lokal næring og tradisjoner.
Således får en håpe
at punkt 4 er oppnådd gjennom punkt 3.
Til slutt gjenstår
punkt 5. Den dagen jeg var til stede var som tidligere nevnt mange ulike fag
integrert i et arbeidstema. Så kan det virke som lærerne har stor forståelse
for sammenheng mellom fag - og mellom ulike fag og elevenes hverdag.
Så blir det opp til
lærerne å dokumentere det arbeidet de gjør i forhold til tilpasset opplæring.
Og det burde gå greit å beskrive det de allerede har oppnådd når det gjelder
tilpasset opplæring.
Konklusjon
Bergsdalen skole har
et læringsmiljø og samspill aktørene i mellom som gir et godt grunnlag for
læring og trivsel. Gjennom sin organisering, antall elever og pedagogiske
prinsipper er grunnlaget for tilpasset opplæring nærmest gitt. Utgangspunktet
er godt for videre arbeid både for lærere og elever. Deres oppgave blir å
opprettholde og videreføre disse viktige prinsipper. I hverdagen - og når
elever og lærere slutter og nye begynner- vil der alltid være utfordringer og
nye muligheter som skolen må ta fatt i.
I hverdagen kan der
være enkeltepisoder og tidvis enkeltelever grunnet ulike hjemmeforhold som kan
by på utfordringer for skolen i Bergsdalen som for elle andre skoler. Det er
også blitt diskutert i etterarbeid med lærerne ved Bergsdalen skole og meg. Men
skolen er liten og anonymiteten viktig og de legger ikke grunnlag for
prinsipielle vansker for Bergsdalen skole.
Generelt skal skoler
i Norge satse på leseopplæring og leseutvikling. Bergsdalen skole har tidligere
praktisert lesekurs/leseuker. Det ble de oppfordret til å fortsette med.