Læringssamtalen i matematikkfagets praksis.

 

Prosjektet er knyttet til lærerstudenters matematikkpraksis i to skoler i Ågotnes og Ulveset skole, Fjell kommune. 6 didaktikere, 4 øvingslærere og 16 studenter fra fordypningsstudier i matematikk deltar. Skolene samarbeider med lokalmiljø og næringsliv ved å inngå langsiktige partnerskapsavtaler med lokale bedrifter og organisasjoner. Innholdsmessig og pedagogisk blir skoleutviklingsprosjektet betegnet som praksisnær undervisning. Det innebærer veksling mellom klasseromsundervisning og deltagelse på arbeidsplasser. Elevers faglige læring skal preges av praksisfelt der kunnskap brukes.

Praksisformen er ny for samtlige involverte. Studentene deltar ikke i en praksis der de skal erfare hvordan ”det er å undervise”, de er delaktige i å utvikle praksis. Studentene skal planlegger, gjennomfører og evaluerer undervisningsforløp i samarbeid med øvingslærere og høgskolens faglærere (matematikkdidaktikere). Det er et mål at dette samarbeidet i mindre grad fungerer som tradisjonell praksisveiledning slik den er etablert i lærerutdanningens praksisopplæring, men heller som læringsfelleskap der en undersøkende faglig samtale blir bærende. Slik retter prosjektet seg inn mot alle aktørers læring. Vi etterstreber at studenter, faglærere og øvingslærere arbeider sammen om å utvikle praksis.

Fokus rettes mot å lære om hvordan kvaliteter ved samtaler har betydning for kvaliteter ved læring; ved kunnskap som utvikles. Dette gjelder elevers læring, studenters profesjonalisering som matematikklærere og kompetanseutviklingen i hele læringsfellesskapet.

 

Dette er bakgrunn for tre prosjekter:

  1. Skoleutviklingsprosjekt i regionene Sund, Øygarden og Fjell. Målet er å realisere praksisnær undervisning
  2. Praksisprosjekt for lærerutdanningen og to praksisskoler. Målet er å utvikle praksisnære læringsfelleskap mellom studenter, øvingslærere og faglærere.
  3. Forskningsprosjekt der vi studerer sammenhenger mellom samtale og læring. Analysene skal gi grunnlag for å kvalifisere samtaler som læringssamtaler. Vi vil utvikle læringssamtalen som didaktisk grep og begrep.

 

I denne presentasjonen vil vi utdype hvordan vi knytter forskningen til deltagernes utvikling av ny praksis og hvordan læringssamtalen utvikles som didaktisk grep og begrep.

 

Forskere i prosjektet:

Helle Alrø, Marit Johnsen Høines, Inger Elin Lilland, Beate Lode, Geir Mosaker, Hans Jørgen Riddervold