Læringssamtalen i matematikkfagets praksis.
Prosjektet er knyttet til
lærerstudenters matematikkpraksis i to skoler i Ågotnes og Ulveset
skole, Fjell kommune. 6 didaktikere, 4 øvingslærere og 16 studenter fra
fordypningsstudier i matematikk deltar. Skolene samarbeider med lokalmiljø og
næringsliv ved å inngå langsiktige partnerskapsavtaler med lokale bedrifter og
organisasjoner. Innholdsmessig og pedagogisk blir skoleutviklingsprosjektet
betegnet som praksisnær undervisning. Det innebærer veksling mellom klasseromsundervisning
og deltagelse på arbeidsplasser. Elevers faglige læring skal preges av
praksisfelt der kunnskap brukes.
Praksisformen er ny for
samtlige involverte. Studentene deltar ikke i en praksis der de skal erfare
hvordan ”det er å undervise”, de er delaktige i å utvikle praksis. Studentene
skal planlegger, gjennomfører og evaluerer undervisningsforløp i samarbeid med
øvingslærere og høgskolens faglærere (matematikkdidaktikere). Det er et mål at
dette samarbeidet i mindre grad fungerer som tradisjonell praksisveiledning
slik den er etablert i lærerutdanningens praksisopplæring, men heller som
læringsfelleskap der en undersøkende faglig samtale blir bærende. Slik retter
prosjektet seg inn mot alle aktørers læring. Vi etterstreber at studenter, faglærere
og øvingslærere arbeider sammen om å utvikle praksis.
Fokus rettes mot å lære om hvordan kvaliteter ved
samtaler har betydning for kvaliteter ved læring; ved kunnskap som utvikles.
Dette gjelder elevers læring, studenters profesjonalisering som matematikklærere
og kompetanseutviklingen i hele læringsfellesskapet.
Dette er bakgrunn for tre
prosjekter:
I denne presentasjonen vil vi utdype
hvordan vi knytter forskningen til deltagernes utvikling av ny praksis og
hvordan læringssamtalen utvikles som didaktisk grep og begrep.
Forskere
i prosjektet:
Helle
Alrø, Marit Johnsen Høines, Inger Elin Lilland, Beate Lode,