Litt informasjon om Origami

Japansk papirbrettingskunst. Av et stykke kvadratisk papir som verken klippes, limes eller formes, lages blomster, fugler og figurer. I japanske skoler er origami et obligatorisk ledd i undervisningen (Aschehoug og Gyldendal store leksikon 1994)

Man tror at da papir først ble oppdaget i det første århundre e. Kr har folk brettet papir i varierende former. Kineserne oppdaget noen enkle former og noen har overlevd frem til i dag.

Japanerne fikk først med seg viten om papirlaging i det 6.århundre av en buddhistisk munk. Det ble raskt integrert i kulturen deres, og nå blir papirbretting brukt i arkitektur og mange hverdagslige og av shinto religiøse ritualer i Japan.

Ordet for papir, kami, er et uttrykk for ordet gud/ånd. Uttrykksmåten assosieres med Shintoistiske sermonier som har vært uendret i århundrer.

Den første skriftlige instruksjon dukket først opp i 1797 gjennom publikasjon av Senbazuru Orikata (Hvordan brette tusen traner )? Kan no mado (Midtvinter vinduet) er en samling av forskjellige tradisjonelle japanske figurer som ble publisert i 1845.

Navnet origami ble konstruert i 1880 fra ordet oru (å brette) og kami (papir). Før den tid ble kunsten kalt orikata (å brette med respekt for papirets indre sjel).

Papirbretting ble også utviklet i Spania. Araberne tok med seg hemmeligheten med å lage papir til Nord-Afrika, og i det 8. århundre introduserte Moors (en troende muslim) hemmeligheten til Spania.

Det finnes flere typer papir og bretteformer, blant annet Oshi-e origami, som er en type bretting for å lage dukker, Kiritsunagi origami som er en teknikk for å sette sammen flere forskjellige figurer og Nishiki-e origami som er bretting av ark som er tofarget.

Det finnes også en egen brettekultur blant barn.

Her har jeg lagt inn oppskrift på hoppende frosk og på en trane.

I vesten introduserte pedagogen F. Frøbel (1782-1852) papirbretting i sin barnehagebevegelse i Tyskland på 1800-tallet.
Kristin Hinna