Hypertekst  
Definisjon av begrepet "hypertekst"

Hypertekst - ikke-lineær og ikke-sekvensiell tekst som forgrener seg og tillater leseren å gjøre valg 

  • består av informasjonsbolker, noder, og lenker mellom disse 
    • intuitiv navigasjon er viktig 
Oppbyggingen av hypertekster har mye til felles med tradisjonelle skriftbaserte tekster 
  • interne hypertekstfunksjoner
  • eksterne hypertekstfunksjoner
Hvordan en hypertekst er bygd opp (se teksttyper)
  • Informasjonen kan nås via en rekke forskjellige veier. 

  •  
  • Multi-lineær, ofte uten en definert begynnelse og slutt. 

  •  
  • Struktur som forgrener seg raskt 
    • Hvis systemet mangler en god design er det lett å gjøre "gale" valg. 
      • Lenkene kan føre en til noder som oppfattes som rene digresjoner.
Noder
Kjerner 
          og 
               Satellitter 
         danner 
              Sekvenser 
                    og blir til en fortelling
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lenker (danner ulike strukturer)

  • Sekvensielle lenker 
    • viser en lineær sammenheng mellom nodene 

    •  
  • Oversiktslenker 
    • knytter nodene sammen i en trestruktur 

    •  
  • Referanselenker 
    • gir utfyllende informasjon 

    •  
  • Inkluderende lenker 
    • kryssreferanser mellom noder som utfyller hverandre 

    •  
  • Dynamiske lenker 
Lenker er forvirrende, de krever oversikter
 
 

Navigasjon

  • Hyperlenker 

  •  
  • Navigasjonsknapper 

  •  
  • Oversikter 
    • må være lett tilgjengelig 
    • Krever enhetlig grafisk design 

    •  
  • Hensikten er alltid å hjelpe brukeren til å bygge opp gode mentale kart
Orienteringsverktøy
  • Skal redusere navigasjonsproblemene 
    • må være lett tilgjengelige 

    •  
  • Bør vurdere å bruke flere typer oversikte for å organisere den samme informasjonen. 
    • Tekst som orienteringsverktøy
    • Grafiske oversikter over nodene 

    •  
  • Definert av forfatteren 
  • Generert av systemet 
    • kjennetegner digitale tekster
Mentale kart / reisemetafor

Tre problemer knyttet til hvordan brukeren lager sine egne mentale kart som danner grunnlaget for vedkommenes opplevelse av teksten

  • Navigasjon hvordan finne frem til informasjonen på en effektiv måte 
    • motivere til å utforske teksten

    •  
  • Avreise 
    • gi brukeren informasjon om hva som er i den andre enden av en lenke 

    •  
  • Ankomst 
    • få brukeren til å føle seg "hjemme" i en ny node 

 

Ulike former for manipulasjon med linearitet

  • Kontinuerlig ikke-lineær fremstilling. ingen mulighet til å påvirke fremstillingen. 
    • Filmklippet 

    •  
  • Eksplisitte (stabile) lenker mellom et sted i teksten til et annet 
    • hypertekster 

    •  
    Implisitte (variable) lenker knytter sammen deler av teksten avhengig av inngangsdata 
      interaktiv fiksjon/dataspill
       
   
Jon.Hoem@hib.no