Tilbake til
arbeidsområde
Prosjektskisse - PIOL2 http://hugin.hsh.no/lu/inf/piol2/
Tema: Helsefremmende
arbeid blant barn og unge/ helse og trivsel i skolen
- Fag, emne
:
Helsefremmende arbeid i skolen er et tverrfaglig emne som egner seg for
arbeid i de fleste fag, også innenfor rammen av timer til ’Skolens og
elevenes valg’. Det forventes at studenter og lærere som bruker det
nettbaserte læringsmiljøet
- tar i bruk NSDstat skole,
lærepakkeserien "Helse og trivsel i skolen" og internett,
- erfarer den pedagogiske
strategien bak opplegget og
- anvender den pedagogiske
strategien sammen med sine elever når de arbeider med NSDstat skole
og lærepakkeserien.
- Struktur av fagstoffet:
Fagstoffet struktureres i en arbeidsbok/ på et student- eller
lærerområde; i en første utprøving struktureres det på et
studentområde; ved senere utvidelse av modulen er det mulig å utvikle et elevområde.
- Progresjon
:
De som arbeider med det nettbaserte læringsmiljøet skal lage hypoteser til
temaområdet, analysere data, korrigere oppfatninger og syntetisere
kunnskaper på temaområdet.
3) Pedagogisk
metode:
Valg av metode
:
Design og implementering av det nettbaserte læringsmiljøet bygger på
PBL og CSCL. Målet er å utvikle en nettbasert modell for bruk av NSDstat Skole og "Helse og trivsel i
skolen". Informasjon om NSDstat Skole og "Helse og trivsel i
skolen" finnes på: http://www.nsd.uib.no/skoleveven/kaos.
- Grunnlag for valg
:
PBL og CSCL er valgt fordi det er forskningsmessig dokumentasjon på at
metodene har et større potensiale for å fremme læring i en gitt
målgruppe enn mer tradisjonelle undervisningsmetoder. Elever som arbeider
med temaene Mobbing i skolen, Skolen - elevenes arbeidsmiljø
og Helse og trivsel i skolen i lærepakkeserien "Helse og
trivsel i skolen" skal gå inn i en forskerrolle: lage hypoteser på
problemområdene, analysere tilgjengelig data, hente inn egne data, studere
sammenhenger (krysstabeller), trekke konklusjoner og vurdere tiltak (eks.: bedre
klassemiljø).
I et læringsperspektiv er prosesser studentene skal
arbeide seg gjennom like viktig som et sluttprodukt de eventuelt skal produsere.
Når studenter arbeider sammen, skjer læring i en sosiokulturell
kontekst hvor interaktivitet produserer kunnskap.
- Rammebetingelser:
Studieårene 2000-2002 arbeider jeg i et team i forskningsprosjektet
"Fra kaos til kunnskap". Prosjektet er et av seks norske
forskningsprosjekter med midler fra ITU. Det er verdifullt og nyttig å
trekke komponenter i prosjektet "Fra kaos til kunnskap" inn i
prosjektarbeidet i Piol-2.
-
- NSD har utviklet
statistikkprogrammet NSDstat Skole. På 1990-tallet utviklet NSD, i
samarbeid med HEMIL-senteret (UiB), IKT-baserte lærepakker med
utgangspunkt i HEMIL-senterets forskning på helsevaner blant skolebarn.
Programvaren må kjøpes.
- Forskningsprosjektet "Fra
kaos til kunnskap" har som mål å utvikle, prøve ut og evaluere
pedagogisk-teknologiske modeller for bruken av NSDstat Skole og
"Helse og trivsel i skolen".
4)
Verktøy: Tjenester
som skal nyttes: http://www.nsd.uib.no/skoleveven/kaos;
www.forebygging.no; NSDstat Skole ; Lærepakkeserien "Helse og
trivsel i skolen";
Power Point; FrontPage; Internett;
- Begrunnelse for valg
:
NSDstat Skole er velegnet for et nettbasert læringsmiljø; Lærepakkeserien
"Helse og trivsel i skolen" er utviklet og tilgjengelig for bruk i
grunnskolen som en CD-romversjon med lærer- og elevmanual i papirformat.
Det er spennende å utvikle et nettbasert læringsmiljø som bygger på
disse produktene i kombinasjon med Internett og e-mail.
5) Framdriftsplan
for prosjektet
- Strukturering av innhold
:
utvikle kursmodulen fra skisse (versjon 0.1) til læringsmodul (1.0).
- Implementering på nettet
:
Jeg vil arbeide med det nettbaserte læringsmiljøet parallelt med
struktureringen av innholdet og koble læringsmodulen mot nettsidene www.forebygging.no
og www.nsd.uib.no/skoleveven/kaos
.
- Utprøving
:
Jeg vurderer på dette tidspunktet å prøve ut det nettbaserte
læringsmiljøet jeg selv utvikler på noen av deltakerne i PIOL-2. Ellers
vil jeg selv prøve ut, evaluere og kommentere to andre produkt.
Testperiode: uke 13 og 14.
- Forventning til veiledning og
innspill fra andre:
- Ønske om spesiell
veiledningskompetanse
: På
dette stadiet i Piol-2-kurset ser jeg en utviklingsmulighet gjennom å få
både faglig-teknisk og pedagogisk veiledning. Ellers er jeg åpen for de
behov mine veiledere ser at jeg har.
- Andre innspill:
Deltakere i Piol-2 ved HiB har lagt opp til kollokviearbeid og veiledning av
hverandres prosjekter. Kristin Hinna er koordinator for gruppen. Det første
møtet er avtalt 07.03.01. Samarbeidspartnere i forskningsprosjektet vil kunne
gi innspill på mitt arbeid med Piol-2-prosjektet.
Til toppen