Matematikk i lærerutdanning
Matematikk i lærerutdanning
·
2007-2011
Læringssamtalen i matematikkfagets praksis (LIMP) et 4-årig forskningsprosjekt
ved Høgskolen i Bergen. I forskningsprosjektet LIMP studeres kvaliteter ved
samtaler i relasjon til kvaliteter ved matematikklæring. Analysene skal gi
grunnlag for å kvalifisere samtaler som læringssamtaler. Prosjektet skal
utvikle læringssamtalen som didaktisk grep og begrep. Deltakere i
forskningsprosjektet er Marit Johnsen
Høines (prosjektleder), professor, Helle Alrø, professor, Gert Monstad Hana, Ragnhild Hansen, Inger Elin Lilland, Beate Lode, Toril Eskeland Rangnes (stipendiat).
Tidligere deltakere: Saeed Manshadi (2008-2009), Geir Mosaker (2007-2008), Hans
Jørgen Riddervold (2006-2008). Prosjektet
deltar i et forskningssamarbeid mellom Universitetet i Agder, Høgskolen i
Bergen, Bodø, Oslo og Sør-Trøndelag gjennom konsortiet Teaching Better
Mathematics (TBM). Prosjektet har støtte i fire
år fra Forskningsrådet (NFR 182857/S20).
· H2007-H2009 Prosjekt Skolebasert allmennlærerutdanning (SALU) er et pilotprosjekt hvor nye former for praksis skal prøves ut. Prosjektet er et samarbeid mellom Skranevatnet skole, Søreide skole og Høgskolen i Bergen. I denne utdanningen skal studentene ha 32 uker praksis i løpet av tre år, mens i lærerutdanning vi sammenlikner med har studentene 17 uker praksis. Tanken er at Høgskolen i Bergen og skolene skal kunne utfylle hverandres kompetanse, og at man samarbeider om fagene i utdanningen. Intensjonen er at samarbeidet må være reelt og ikke bare en ny arbeidsdeling. Gjennom studiets organisering vil studentene få vite mer om det å være lærer. Utdanningen har blant annet som mål at studentene skal utvikle en tydelig læreridentitet og kjenne seg kompetente i utøvelsen av praktisk lærerarbeid i skolefagene. Piloprosjektet består av et hovedprosjekt og flere underprosjekt. I tillegg er utprøving av utdanningen med som en del av prosjektet.
2007-2008 Deltakere i forprosjektet til pilotutdanningen:
H2008-V2009 Arbeid med hovedprosjektet i pilotutdanningen, sammensetning av hovedprosjektgruppen:
Prosjektleder:
Magne Eide Møster, programansvarlig ALU
Jacob Melting, programansvarlig ALU
Agnete Nesse, norsk
Sigbjørg Berge, RLE
Nina Grieg Viig, pedagogikk
Beate Lode, matematikk fagdidaktikk
Kari Heggstad, drama
Atle Myking, rektor Søreide skole
Eli Stange, u.insp Søreide skole
Arne Larsen, rektor Skranevatnet skole
Marianne Ingebrigtsen, avd.l. Skranevatnet skole
nn øvingslærer Søreide
nn øvingslærer Skranevatnet skole
Eli Borsholm, praksisadministrasjonen
Sekretær: prosjektkoordinator Omar Mekki, IMTEC
H2008-V2009 Arbeidsgruppe på tvers praksis (underprosjekt til pilotutdanningen):
Leder: Magne Eide Møster
Sigbjørg Berge KRL
Eli Borsholm praksis al
Kari Heggstad drama
Beate Lode mat.
Per Jørgen Larsen ped.
Per Arne Mikkelsen no
Kjellaug Tjoflaat (Søreide)
Toril Viken (Skranevatnet)
Trude Høgh (Skranevatnet)
Eli Stange (Søreide)
student
student
H2008-V2009 Fagplangrupper på tvers (underprosjekt til pilotutdanningen):
Leder: Beate Lode
H2010-H2011
Gjennomføring av pilotprosjektet (32 studenter)
Faglærere Trude Fosse og Beate Lode
·
H2006-H2009
Praksisnært læringsfelleskap i matematikk er et 3-årig forsknings- og
utviklingsprosjekt hvor studenter og faglærere ved Høgskolen i Bergen i
samarbeid med Gode Sirkler, Ulveseth skole og Ågotnes skole ønsker å lære
mer om praksisnær undervisning og om å fremme elevers læringsutbytte i
matematikk. Prosjektet drives av en forskningsgruppe satt sammen av Inger Elin
Lilland, Beate Lode, Marit Johnsen Høines og Hans Jørgen Riddervold fra seksjon
for matematikkfagdidaktikk ved HiB. Gruppen ledes av førsteamanuensis Marit
Johnsen Høines. Praksisnært læringsfelleskap i matematikk er del av et
samarbeidsprosjekt, BMU (Bedre matematikkundervisning), mellom fem høgskoler i
landet. BMU prosjektet ledes av Professor Barbara Jaworski/Anne Berit
Fuglestad ved Høgskolen i Agder. Norges forskningsråd finansierer deler av
prosjektet. BMU har som hovedmål å forbedre undervisning og læring
i matematikk ved å utvikle såkalte læringsfelleskap i skolen.
·
26.
oktober 2006. Forelesning
(Beate Lode) på etterutdanningsdag for øvingslærere: Praksis blir
undervisningsarena. Veiledning gjøres gjennom samtale mellom studenter,
øvingslærere og faglærere med mål om større innsikt i faget og fagdidaktikken.
Eksempler fra studenters praksis 1.-10. trinn drøftes gjennom LK06's grunnleggende
ferdigheter og Den faglige samtalen av Marit Johnsen Høines og Beate
Lode.
Eksempler fra praksis: Tangrammet, Multiplikasjon, Måling, Steintrollet, Morsdagskort, Trollet Lurvelegg
Her (samme rapport) finner du også oppgaver tilknyttet temaet Historiske rom. Oppgavene ble brukt på et matematikkhistorisk verksted under ledelse av Otto Bekken/Beate Lode på en etterutdanningskonferanse i matematikk på Lesbos i oktober 1999. Oppgavene er hentet fra Matematikk i utvikling av Otto B. Bekken og fra tidsskriftet Tangenten.
| BEATE LODE | WWW.HIB.NO
| LÆRERUTDANNING | SEKSJON FOR MATEMATIKK
FAGDIDAKTIKK |
| Kontor: D212, E-post: Beate Lode, Telefon: 55 58 59 30 | Adresse: Høgskolen i
Bergen, Postboks 7030, N-5020 Bergen | Landåssvingen 15, 5096 Bergen, Fax 55 58
58 09 | Landåssvingen 15, 5096 Bergen, Fax 55 58 58 09
|
Sist oppdatert 26. oktober 2010. Sidene utvikles av og tilhører høgskolelektor Beate Lode ved Høgskolen i Bergen.